فلوروزیس در کودکان چیست + راه های پیشگیری از فلوروزیس

یکی از عارضه های دندان که در کودکی ممکن است اتفاق بیفتد فلوروزیس دندانی (Dental Flourosis) می باشد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید فلوروزیس در کودکان چیست؟ به صورت کلی فلوروزیس یک بیماری نمی باشد و حتی بر روی سلامت دندان ها هیچ تاثیری نمی گذارد. در بیشتر موارد تنها دندانپزشک هنگام معاینه فلوروزیس دندان را مشاهده می کند. فلوروزیس زمانی رخ می دهد که بدن در دوزان کودکی فلوراید زیادی دریافت کند. زمانی که دندان دچار عارضه فلوروزیس شود، لکه های سفید مات روی مینای دندان نمایان می شود. فلوروزیس تنها یک مشکل ظاهری شایع برای دندان می باشد و اصلا به دندان آسیب وارد نمی کند. اگر کودک شما دچار فلوروزیس شده است اصلا نگران نباشید. این عارضه همانند دیگر عارضه های دندانی دارای گزینه های درمانی زیادی می باشد. روکش کردن دندان، ونیر، اتصال دندان، و سفید کردن دندان از راه های درمان این عارضه می باشد. برای آشنایی بیشتر راه های پیشگیری از فلوروزیس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید:

پالپکتومی دندان شیری چیست + مزایای پالپکتومی دندان شیری

 

فلوروزیس در کودکان چیست

 

فلوروزیس در کودکان چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم فلوروزیس تنها یک تغییر در ظاهر سطح دندان می باشد. این عارضه اصلا بر روی عملکرد دندان تاثیر نمی گذارد و کودک هیچ گونه دردی را احساس نمی کند. افرادی که دچار فلوروزیس می شوند روی دندان آن ها رگه‌ های مات سفید رنگ نمایان می شود. تنها علت این عارضه این می باشد که کودک در سنین یک تا هشت سالگی زمانی که دندان ها در حال رشد کردن می باشند به مدت طولانی و بیش از حد لازم فلوراید مصرف کنند. مصرف بیش از حد فلوراید نه تنها دارای مزایا نمی باشد بلکه ممکن است افراد دچار فلوروزیس دندان شوند. خمیر دندان، آب آشامیدنی یا مکمل‌ های خوراکی می توانند دارای فلوراید باشند و باعث وارد شدن فلوراید به بدن انسان شوند.

در اکثر موارد افرادی که دچار فلوروزیس می شوند این عارضه بسیار اندک و خفیف برای آن ها پیش می آید. جوری که تشخیص و مشاهده آن برای عموم بسیار دشوار می باشد. فلوروزیس خفیف تنها برای دندانپزشک هنگام معاینه قابل مشاهده می باشد. در مواردی بسیار نادر ممکن است شخص دچار فلوروزیس شدید شود که این عارضه به صورت لکه‌های قهوه‌‌ای بر روی مینای دندان ظاهر می شود. فلوروزیس شدید می تواند برای شخص مشکلاتی همچون غیر عادی بودن سطح بیرونی دندان، وجود چاله و حفره‌های ریز و وجود لکه‌های مختلفی به رنگ زرد تا قهوه‌ای تیره روی مینای دندان به وجود بیاورد.

برای تشخیص فلوروزیس دندان کودک خود باید کودک را نزد دندانپزشک کودکان برای معاینه ببرید. اگر به دنبال بهترین دندانپزشکی کودکان در اصفهان هستید می توانید با شماره های موجود در سایت دکتر علی بهزادی تماس حاصل فرمایید.

 

بیشتر بخوانید:

 

بهترین جایگزین دندان کشیده شده کودکان

 

فلوروزیس در کودکان چیست

 

علایم ابتلا به فلوروزیس چیست؟

نشانه های فلوروزیس دندان بر اساس شدت و شکل آن می تواند مختلف باشد. اما در صورتی که دچار فلوروزیس شدید شده باشید علائم ابتلا به آن به شرح زیر می باشد:

  • لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای روی سطح دندان‌ها:

    یکی از نشانه های فلوروزیس شدید نمایان شدن لکه های زرد یا قهوه ای بر روی دندان می باشد. این لکه ها به صورت نقاط کوچک و منظم یا به صورت بزرگتر و پراکنده روی سطح دندان‌ها نمایان می شوند.

  • تغییرات در ساختار دندان:

    یکی دیگر از نشانه ها تغیرات در ساختار دندان ها می باشد. در این شرایط ممکن است دندان ها شکل غیرطبیعی و عدم همواری در سطح را نشان دهند.

  • ضعف مینای دندان:

    از دیگر نشانه های فلوروزیس شدید دندان می توان به ضعف مینای دندان اشاره نمود. نشانه های مینای دندان ضعیف شده نشان دادن حساسیت زیادی به غذاها و نوشیدنی‌ های سرد و گرم می باشد.

 

بیشتر بخوانید:

انواع ارتودنسی کودکان

 

راه های پیشگیری از فلوروزیس دندان در کودکی

با رعایت نکات زیر می توانید از فلوروزیس دندان در کودکی چلوگیری کنید:

  • برای کودکان زیر ۳ سال باید مسواک اندکی به خمیر دندان آغشته شود و مقدار خمیر دندان روی مسواک حداکثر به اندازه یک دانه کوچک برنج باشد.
  • کودک تا حد امکان کودک از شیر مادر تغذیه کند.  در صورتی که به نوزاد خود شیر خشک می‌دهید، در مورد انتخاب بهترین نوع شیر خشک با پزشک خود مشورت نمایید.
  • هنگامیکه دندان‌های کودک شما شروع به بیرون زدن می‌کند، حداکثر دوبار در روز (صبح و شب) یا مطابق دستور دندانپزشک آنها را مسواک بزنید.
  • برای کودکان ۳ تا ۶ سال اندازه خمیر دندان روی مسواک بیشتر از یک دانه ریز نخود نباشد.
  • خمیر دندان را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید تا از خوردن تصادفی آن جلوگیری شود.
  • نگذارید کودک خود خمیردندان را بخورد.
  • والدین بر روی مسواک زدن کودک باید نظارت داشته باشند.
  • از دهان شویه‌های حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۶ سال استفاده نکنید.
  • تمام محصولات دندانپزشکی را دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری کنید تا از بلع تصادفی آنها جلوگیری شود.

 

فلوروزیس در کودکان چیست

 

فلوروزیس دندان چگونه درمان می شود؟

درمان فلوروزیس کاملا بستگی به میزان آن دارد که در ادامه شما زا با  آن آشنا می کنیم:

  1. در صورتی که فلوروزیس خفیف باشد برای درمان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

    • تغییر در رژیم غذایی:

      بهترین راه برای درمان فلوروزیس خفیف رعایت و یا تغییر در رژیم غذایی می باشد. رژیم غذایی کودک خود را به گونه‌ای تغییر دهید که میزان مصرف فلوراید در آن کاهش یابد.

    • استفاده از محصولات بهداشتی خاص:

      در صورت مراجعه به دندانپزشکی، دندانپزشک به شما خمیردندان یا دهان‌شویه‌های خاصی که حاوی مقادیر مناسبی فلوراید هستند را پیشنهاد می کند.

  2. در صورتی که فلوروزیس شدید باشد برای درمان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

    • باندینگ کامپوزیتی:

      یکی از معروف ترین روش ها برای فلوروزیس  شدید باندینگ کامپوزیتی می باشد. در این روش دندانپزشک سطح دندان با رزین سختی می پوشاند تا دیگر لکه های دندان مشخص نباشد.

    • ترمیم دندان:

      دیگر روش ها ترمیم دندان می باشد که مناسب برای دندان هایی می باشد که دچار آسیب جدی شده است.

 

بیشتر بخوانید:

بوی بد دهان کودکان | علت بوی بد دهان کودکان چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید