درمان های پیشگیری و توقف پوسیدگی

فیشورسیلانت

   فیشورسیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشیده شده و به دین ترتیب شیارها کم عمق می شود.  در بعضی از کودکان سطح جونده دندان 6 تازه رویش یافته در سن 6 سالگی دارای شیارها وفرورفتگی های عمیقی است که با مسواک زدن تمیز نمی شود و خورده های مواد غذایی ومیکروب ها در داخل شیارها قرار گرفته و باعث پوسیدگی دندان می شود.

ـ برای از بین بردن این مشکل قبل از اینکه این شیارهای عمیق پوسیده شوند متخصص دندانپزشکی کودکان شیارهای عمیق را با مواد فیشور سیلانت کم عمق کرده، بطوری که با مسواک زدن سطح جونده دندان به راحتی تمیز شود و بدین ترتیب از تجمع خورده های مواد غذایی در داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.

ـ بهترین زمان فیشورسیلانت برای دندان شماره 6 : از سن 6 سالگی تا 9 سالگی   و برای دندان شماره 7 : از سن 11 سالگی تا 13 سالگی است.

ـ فیشورسیلانت تراپی بدون درد بوده و نیاز به تزریق ماده بی حسی ندارد و توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می شود.

 زمان انجام آن کوتاه و در عرض چند دقیقه می باشد ، البته بسیار مهم است که کودک هر 6 ماه یکبار جهت بررسی مجدد توسط متخصص دندانپزشکی کودکان معاینه چک آپ شد.

علل پوسیدگی دندان در دانش آموزان: رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان، مسواک نزدن به خصوص در شب، استفاده نکردن از نخ دندان، عدم دریافت فلوراید، رژیم غذایی حاوی کربو هیدرات بالا و مصرف مواد شیرین و چسبنده به میزان زیاد و دفعات مکرر در طی روز و در مدرسه است.والدین عزیز لازم است از بدو رویش دندان کودکان در مراقبت از دندان  آنها کوشا  باشند و به توصیه دندانپزشکی کودکان اصفهان عمل کنند.

 

فلورایدتراپی

فلوراید، نوعی ماده معدنی می باشد که در بسیاری از غذاها ( مثل غذاهای دریایی )  و نوشیدنی ها ( مثل چایی ) به طور طبیعی وجود دارد. فلوراید به دلیل خاصیت مهار پوسیدگی در دندانپزشکی مورد توجه است و در این راستا، کشورهای پیشرفته فلوراید را به آب تصفیه شده اضافه می کنند تا از مزایای ضد پوسیدگی آن در مقیاس بزرگ بهره مند شوند.

فلورایدتراپی یک درمان دندانپزشکی است که در آن غلظت بالایی از فلوراید به دندانها مالیده می شود و مدتی در تماس با دندان می ماند تا سلامت دندان را بهبود ببخشد.

یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ، فلوراید تراپی می باشد. انجام دادن این درمان هر 3 تا 6 ماه یکبار در سلامت دهان و دندان ها تاثیر زیادی دارد. این ماده در تماس با دندان ، موجب مقاوم تر کردن ساختمان دندان ها شده و از روند پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. این پروسه درمانی نیای به تزریق  و استفاده از بی حسی ندارد و به همین دلیل به هیچ عنوان برای کودکان دردناک و آزاردهنده نمی باشد. فلوراید ممکن است به صورت ژل، محلول، فوم یا وارنیش استفاده شود.  بهتر است این درمان در مطب و توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می شود.

فلورایدتراپی به همراه شیارپوش دندان  (فیشور سیلانت) ، یکی از موثرترین روش ها در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و یک روش فوق العاده برای حفظ سلامت دندان ها در کودکان می باشد. فلورایدتراپی در کاهش دادن شیوع پوسیدگی در دندان کودکان ، در زمان ترکیب با فیشورسیلانت دندان، تا ۹۵% موثر می باشد.

استفاده از فلوراید در دندانپزشکی هیچ عارضه ای برای کودک ندارد، البته باید در نظر داشت که این ماده باید میزان مشخصی استفاده شود به همین منظور می توانید از متخصص دندانپزشکی اطفال کمک بگیرید. پس از انجام این روش درمانی ، فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و مقاومت دندان ها را در برابر اسیدهای موجود در مواد غذایی و باکتریهای دهان افزایش می دهد ؛ در نتیجه ، انجام این روش منجر به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می گردد.

یکی از مزایایی مهم فلوراید تراپی بجز افزایش مقاومت دندان کودکان به پوسیدگی ، کمک آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی است و این باعث همکاری بهتر کودک در جلسات درمانی آینده خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

روکش دندان 

 

مراقبت های بعد از فلورایدتراپی در کودکان

مدت زمان فلوراید تراپی حدود ۴ دقیقه بوده و پس از اتمام آن کودک باید آب دهان خود را به طور کامل خالی کند.

برای اینکه مدت زمان اثر بخشی فلوراید ، بیشتر شود تا فردای آن روز کودک از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کند و بعد از آن مدت ، به طور مرتب بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک ، حدود نیم ساعت پس از فلورایدتراپی ، نباید آب یا هر نوع خوراكی مصرف كند ؛ چرا که  اثر بخشی آن را کاهش می دهد.

فلوراید تراپی باید هر ٣ تا ٦ ماه یکبار انجام گیرد ، به والدین توصیه می شود سر وقت جهت تکرار فلوراید تراپی به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایند.

 *** توجه داشته باشید که تغییر رنگ دندان ها پس از انجام فلوراید تراپی ، مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که در طی چند روز برطرف شده و رنگ دندان ها به حالت اولیه خود باز می گردد.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی