روکش دندان شیری

روکش دندان شیری چیست؟

پیش از اینکه با انواع روکش دندان شیری آشنا شویم؛ بهتر است تا مفهوم روکش دندان های شیری را بررسی نماییم. کودکان ممکن است به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی دندان، شکستگی دندان و … شوند. روش های مختلفی برای ترمیم این آسیب دیدگی ها وجود دارد؛ یکی از این روش های ترمیم استفاده از روکش دندان شیری می باشد. روکش دندان شیری کاملا همانند تاج دندان ساخته می شود. زمانی که دندان های شیری دچار پوسیدگی گسترده، شکستگی و … شوند، این روش ترمیمی توسط پزشکان توصیه خواهد شد.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید:

اینله و انله دندان چیست؟

 

دلیل ترمیم دندان های شیری چیست؟

استفاده از روکش برای دندان ها تا قبل از افتادن دندان های شیری اهمیت زیادی دارد. دلایل اهمیت این مورد عبارت اند از:

  • روکش دندان شیری تاثیر زیادی در جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان دارد.
  • ترمیم دندان های شیری باعث می شوند تا استخوان های فک کودک به صورت طبیعی رشد کنند.
  • استفاده از روکش دندان سبب بهبود فرآیند جویدن غذا می شود.
  • روکش دندان شیری از بروز عفونت دندان ها و سایر مشکلات جلوگیری خواهد کرد.
  • استفاده از روکش موجب حفظ ظاهر طبیعی دندان ها می شود.
  • همچنین استفاده از این روکش ها موجب تقویت دندان های شیری خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع روکش های دندان های شیری آشنا شویم.

روکش دندان شیری

آشنایی با جنس روکش های دندان های شیری

پیش از اینکه با انواع روکش دندان شیری آشنا شویم؛ بهتر است تا جنس روکش های دندان را بشناسیم. جنس این روکش ها با توجه به نیاز بیمار انتخاب می شود. برخی از روکش ها از جنس رزین هم رنگ دندان هستند؛ این روکش ها ممکن است از پرسلن و یا سرامیک ساخته شده باشند. همچنین ممکن است دندان پزشک از روکش های فلزی استفاده کند؛ این روکش ها از جنس فلز ضد زنگ هستند و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. در اکثر موارد از روکش های فلزی برای دندان های آسیاب کودکان استفاده می شود. رنگ روکش فلزی دندان های شیری نقره ای است.

 

بیشتر بخوانید:

خونریزی بعد از کشیدن دندان | قطع خونریزی دندان

 

بررسی انواع روکش دندان شیری

روکش های دندان های شیری انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع آسیب دیدگی توسط پزشک انتخاب می شوند. انواع روکش دندان شیری عبارت اند از:

  • روکش دندان شیریاز نوع فولاد زنگ نزن:

    دندان پزشکان این نوع از روکش های دندان شیری را ترجیح میدهند، زیرا این روکش ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. در این نوع از روکش ها به زیبایی و حفظ ظاهر اهمیتی داده نشده است. همانطور که پیش تر اشاره شد از این روکش ها برای ترمیم دندان های آسیاب استفاده می شود. همچنین در آسیب دیدگی ها و پوسیدگی های عمیق از این نوع روکش دندان شیری استفاده می شود. این روکش ها سطح صافی دارند و به راحتی شسته می شوند. عمر این روکش ها بیش از چهار سال می باشد. روکش های فلزی شکسته نمی شوند.

  • روکش های پوشیده شده با فلز:

    این نوع روکش از جنس نیکل ضد زنگ می باشد. این روکش ها بر خلاف روکش های فلزی همرنگ دندان ها هستند. این نوع از روکش ها علاوه بر حفظ زیبایی ، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. از این روکش ها در دندان های عقب و جلو استفاده می شود.

  • روکش دندان شیری از نوع کامپوزیتی:

    روکش های کامپوزیتی در دندان های جلو به کار برده می شوند. این نوع از روکش دندان نسبت به سایر روکش ها ظاهر زیبا تری دارد. روکش های کامپوزیتی به مراقبت های زیادی نیاز دارند و در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است این روکش ها دچار تغییر رنگ شوند. این روکش ها مقاومت زیادی ندارند و بیشتر برای حفظ زیبایی به کار برده می شوند.

  • روکش دندان سفید:

    این روکش دندان شیری از جنس سرامیک است. این روکش ها از پیش ساخته شده اند و برای استفاده از آن ها نیاز به قالب گیری مجدد نمی باشد. این روکش دندان ضد زنگ است. در این روکش ها از فلز استفاده نشده است. از آنجایی که این روکش ها همرنگ دندان ها هستند، از لحاظ حفظ زیبایی می توانند مناسب باشند.

  • روکش دندان شیری از نوع استریپ کامپوزیت:

    این نوع از روکش های دندان های شیری دارای پوسته شفاف می باشند. این روکش ها برای حفظ زیبایی لبخند کاربرد دارند. با توجه به این مورد این نوع روکش ها برای دندان های جلو مناسب هستند.

  • روکش دندان شیری از نوع زیرکونیا:

    روکش های زیرکونیا نسل جدید روکش های دندان شیری محسوب می شوند. این روکش ها کاملا همرنگ دندان ها هستند. همچنین این روکش دندان شیری از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این روکش ها باعث ایجاد هیچگونه حساسیتی نمی شوند. این نوع روکش در دندان های جلو و عقب استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:

چرا دندان های کودکان زود خراب میشود ؟

 

روکش دندان شیری

مراقبت های پس از روکش دندان شامل چه مواردی می شوند؟

مراقبت های پس از گذاشتن روکش دندان شیری شامل موارد زیر می شوند:

  • یک ساعت پس از گذاشتن روکش، از خوردن خودداری کنید.
  • تا یک روز پس از گذاشتن روکش دندان شیری از خوردن خوراکی هایی مثل شکلات، آدامس، گز و … جلوگیری نمایید.
  • احساس درد تا ۲۴ ساعت پس از گذاشتن روکش طبیعی می باشد. اگر درد دندان بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید، حتما به دندان پزشک خود مراجعه فرمایید.

امید است که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید