دلایل ایجاد لکه روی دندان کودک

پوسیدگی دندان کودکان

در این مقاله قصد داریم دلایل ایجاد لکه روی دندان کودک را شرح دهیم. ممکن است عل بروز لکه های رنگی بر روی دندان کودکان ، بروز پوسید گی در دندان های آن ها باشد. در بررسی دندان ها توسط متخصص دندانپزشکی کودکان ، دلیل بروز لکه در دندان های کودک مشخص می شود. اگر دلیل بروز لکه ناشی از پوسیدگی دندان نباشد ، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.

 

لکه های روی دندان کودکان

یکی از مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان های کودک ، ایجاد لکه (Stain) بر روی آن است. انواع لکه های روی دندان کودکان عبارتند از:

لکه های خارجی دندان کودک

این لکه ها شایع ترین انواع لکه ها بر روی دندان های کودک هستند ، و معمولا در اثر تجمع ذره های غذای دارای رنگ تیره ، مصرف نوشیدنی های رنگی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط کودک ، ایجاد می شوند. این لکه ها را می توان با تمیز کردن ، جرم گیری و پالیش دندان کودک از سطح دندان ، پاک کرد.

لکه های درونی دندان کودک ( لکه های حقیقی )

مصرف تتراسایکلین ، آسیب دیدگی عصب دندان در اثر صدمه ، پوسیدگی های شدید دندان های کودکان و یا زیاد بودن دوز فلوراید در آب آشامیدنی مصرفی ، عواملی هستند که می توانند موجب بروز این لکه ها شوند. ممکن است علت تغیر رنگ دندان کودک ، ایجاد آسیب دیدگی های قبلی در کودک باشد. این آسیب دیدگی ها در هنگام رشد دندان می توانند سبب تغییر رنگ آن به رنگ های خاکستری ، زرد یا نارنجی شوند. این لکه های دندانی در بعضی از موارد به کمک سفید کردن از بین می روند ، و در موارد شدید این دندان ها باید توسط روکش پوشانده شوند.

 

بیشتر بدانید:

دندان قروچه کودکان 

 

سوالات متداول 

آیا مصرف آنتی بیوتیک های تتراسایکلین ، می تواند موجب بروز لکه در دندان شود ؟

بله این دارو می تواند ، بر روی دندان هایی که در زمان مصرف دارو در حال ایجاد یا رشد بوده اند ، لکه ایجاد کند. برای جلوگیری از این گونه مشکلات به جز در مواقع ضروری ، از این دارو ها در زنان باردار و کودکان زیر سن ۱۲ سال استفاده نمی شود ، و پزشک برای این گروه ، مصرف این دارو ها را تجویز نمی کند.

 

قطره آهن، لکه های سیاه یا پوسیدگی ؟

به علت جلوگیری از فقر آهن در کودکان ، در سنین کودکی برای آن ها قطره آهن تجویز می شود ؛ اما بسیاری از والدین از دادن آن به فرزند خود اجتناب می کنند ؛ چرا که می گویند استفاده از قطره آهن ، موجب ایجاد لکه های سیاه رنگ بر روی دندان کودک شان می شود ، اما لازم است ذکر کنیم در صورتی که بلافاصله پس از دادن قطره آهن به کودکان ، دهان و دندان آن ها شسته و تمیز شود دیگر دندان هایشان در اثر مصرف قطره آهن ، سیاه نمی شود.

 

چگونه می توانیم از دندان های کودک خود محافظت کنیم؟

بسیاری از والدین در این باره سوال دارند که چگونه از دندان های کودک خود محافظت کنند. بهترین راه حل برای حفظ سلامت دندان های کودکان ، رعایت بهداشت دهان و دندان آن ها و قرار گرفتن تحت معاینه دندانپزشک اطفال ، می باشد ؛ هنگامی که صحبت از رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان به میان می آید.  

 

 کودک ، از چه زمانی باید مسواک زدن را شروع کند ؟

باید ذکر کنیم که پس از رویش اولین دندان کودکان ، والدین باید مسواک زدن آن ها را شروع کنند ، اما این موضوع بدین معنی نیست که قبل از رویش دندان ها نیازی به شستشو لثه نمی باشد ، بلکه باید قبل از رویش دندان نیز با استفاده از دستمال مرطوب و يا مسواك هاى انگشتى لثه آن ها را پس از هر میان وعده تمیز کرد .والدین می توانند از تمامی خمیر دندان های مخصوص به کودک موجود در بازار ، بعد از ايجاد توانايى تف كردن در كودك به ميزان بسيار كم ، جهت شستشوی دندان های کودک خود استفاده کنند.

مطب دندانپزشکی کودکان اصفهان  دکتر بهزادی دارای خدمات زیادی همچون روکش دندان، کشیدن دندان، ارتودنسی دندان کودکان و …. می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات دکتر بهزادی می توانید از صفحه خدمات سایت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید