درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

یک عارضه بسیار رایج در میان کودکان و بزرگسالان عقب بودن فک پایین می باشد که به آن اوربایت نیز می گویند. اوربایت زمانی رخ می دهد که دندان های فک بالا و فک پایین کاملا بر روی هم قرار نگیرند. عوامل زیادی در کودکان می تواند باعث به وجود آمدن اوربایت شود. این عوامل شامل مکیدن انگشت شست دست، فشار دادن زبان به دندان ها یا مصرف بیش از حد پستانک و …. می باشد. عقب بودن فک پایین در جوانان و کودکان یک مساله جدی می باشد که می تواند در بلند مدت تأثیراتی بر روی دهان و صورت داشته باشد. بهترین زمان برای درمان این شرایط، 10 تا 12 سالگی است. در این مقاله به تشخیص و درمان عقب بودن فک پایین در کودکان می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

 

دلیل اصلی عقب‌تر بودن فک پایین

دلیل اصلی عقب تر بودن فک پایین در کودکان عوامل ژنتیکی همچون اختلال مادرزاردی و وراثتی می باشد. ژنتیک می تواند یکی از مهم ترین عوامل در تعیین شکل و اندازه فک باشد. زمانی که یکی از والدین و یا هر دو والدین دچار اختلال اوربایت باشند احتمالاً فرزندان نیز با این مشکل مواجه می‌ شوند. عقب بودن فک پایین می تواند در افرادی که این ناهنجاری را مادرزادی به ارث نبرده‌اند هم اتقاق بیوفتد. برای مثال عوامل محیطی همچون ضربه یا تروما در قسمت فک می تواند باعث بروز اوربایت شود. از دیگر عوامل می توان به کم بودن تعداد دندان ها اشاره نمود. زمانی که دندان ها به تعداد کمتری نسبت به حجم فک وجود داشته باشند باعث عقب رفتن فک پایین می شود. عادت رفتاری غلط در کودکان همچون مکیدن انگشت شست و استفاده از نوعی سازه‌ ها (اشیای مزاحم در دهان) می تواند باعث به وجود آمدن اختلال اوربایت شود.

 

درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

 

عوارض عقب ماندن فک پایین

اگر عقب ماندن فک پایین درمان نشود عوارض و مشکلاتی را به دنبال دارد که برخی از این عوارض به شرح زیر می باشد:

  • اختلال در جویدن غذا و بروز مشکلات گوارشی
  • خروپف
  • بروز مشکلات تنفسی
  • آسیب به لثه‌ها
  • مشکلات زیادی در خوابیدن
  • وضعیت بد گردن و فک
  • ناتوانی در جویدن
  • ابتلا به آپنه خواب
  • شکستگی و آسیب به دندان‌ها به دلیل تراز نبودن فک‌ها و وارد آمدن فشار اضافه به دندان‌ها
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات گفتاری
  • پوسیدگی و خرابی دندان‌ها به دلیل نتوانستن امکان تمیز کردن صحیح آن‌ها

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی نامرئی کودکان – آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب است؟

 

درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

اگر فرزند شما دچار اختلال اوربایت است درمان عقب بودن فک پایین یک موضوع حائز اهمیت می باشد. درمان به موقع این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد زیرا درمان به موقع بر روی رشد فک و دندان‌ ها تاثیر می گذارد. روش های مختلفی برای درمان عقب بودن فک پایین کودکان وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

  • درمان با استفاده از ارتودنسی کودکان:

    یکی از بهترین روش ها برای درمان عقب بودن فک پایین در کودکان ارتودنسی می باشد. ارتودنسی دارای روش های مختلفی می باشد این روش ها شامل اسپیسرها، بریسکت‌ ها، و ایمپلنت‌ ها می باشد که با توجه به سن، شرایط، و بهم‌ ریختگی دندان‌ ها دندانپزشک کودکان بهترین روش را انجام می دهد. استفاده از ارتودنسی باعث تنظیم فک و دندان‌ ها می شود.

  • درمان با جراحی:

    جراحی می تواند از دیگر روش ها برای درمان اوربایت باشد. معمولا در شرایطی که اختلالات فکی به شدت شدید باشند نیاز به جراحی ممکن می شود. جراحی فک توسط یک تیم از پزشکان مختلفی همچون دندانپزشک ارتودنسی و پزشک متخصص جراحی دهان انجام می‌ شود. هدف از این جراحی اصلاح فک صورت و تنظیمات صحیح دندان می باشد.

  • درمان با استفاده از دستگاه‌ های کمکی:

    یکی دیگر از روش ها درمان استفاده از دستگاه های کمکی می باشد. هدف از استفاده از دستگاه های کمکی تقویت و بهبود وضعیت عضلات فک کمک و اصلاح توازن میان دو فک می باشد. از مزایای استفاده از این دستگاه ها می توان به بهبود توازن دندان‌ ها در هنگام بسته شدن و روی هم قرار گرفتن دندان اشاره نمود.

  • درمان با ترکیب روش‌ های درمانی ارتودنسی:

    با ترکیب روش های مختلف درمانی ارتودنسی می توان به درمان عقب بودن فک پایین در کودکان کمک نمود. برای مثال می توان گفت استفاده از ارتودنسی با پلاک شفاف یا پلاک متحرک، همراه با اصلاح عادات بد می تواند باعث بهبود موقعیت فک شود.

قابل ذکر می باشد اختلال اوربایت یک مسأله قابل درمان است اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود. شما باید برای کودک خود یک برنامه منظم برای مراجعه به دندانپزشکی کودکان در اصفهان و دگر شهر ها داشته باشید. آغاز درمان مناسب می‌ تواند از مشکلات جدی در آینده جلوگیری کند. والدین باید به مراقبت‌ های دندانی کودکان خود توجه ویژه‌ ای داشته باشند. دکتر علی بهزادی یکی از بهترین دندانپزشکان کودکان در شهر اصفهان می باشد. انتخاب یک دندانپزشک متخصص بهترین انتخاب برای درمان به موقع مشکلات دندانی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

درمان عقب بودن فک پایین در کودکان

درمان خانگی کوچک بودن فک پایین

بسیاری از افراد بر این باور هستند که درمان خانگی می تواند برای کوچک بودن فک پایین می تواند مناسب باشد. باید گفت هیچ روشی برای درمان خانگی عقب بودن فک پایین وجود ندارد. حتی درمان عقب بودن فک پایین با ورزش هم باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. تنها روش برای درمان این موضوع ارتودنسی ثابت می باشد. اولین قدم برای درمان این مشکل مراجعه به مطب دندانپزشک کودکان می باشد.

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی کودکان در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید