چگونه بفهمیم دندان شیری است؟

یکی از مشکلاتی که مادران با آن رو به رو هستند تشخیص دندان شیری از دندان دائمی می باشد؟ اولین دندان ها که به آن ها دندان های شیری می گویند در سن زیر یک سالگی جوانه می زنند. دندان های شیری تا سن شش تا هفت سالگی با کودکان همراه هستند و کم کم شروع به لق شدن و افتادن می کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چگونه بفهمیم دندان شیری است؟ آشنا کنیم. قابل ذکر می باشد در کودکان، رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت خاصی برخوردار است، چون پس از افتادن دندان شیری با رشد دندان دائمی روبه رو هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید:

کش ارتودنسی| مزایا استفاده از آن

 

چگونه بفهمیم دندان شیری است؟

 

دندان شیری و دندان دائمی چیست؟

دندان های شیری دارای نام های دیگر همچون دندان‌های اولیه یا موقتی می باشند. این دندان ها به عنوان اولین دندان های کودکان از سن 6 ماهگی شروع به رشد کردن می کنند. شاید بسیاری از والدین بر این باور باشند که دندان های شیری از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشند زیرا این دندان ها دائمی نمی باشند و بعد از مدتی جای خود را به دندان های دائمی می دهند. اما این باور کاملا اشتباه می باشد. دندان های شیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. آن‌ها به بچه‌ها کمک می‌کنند صحبت کنند و غذا بخورند و به صورت کلی به عنوان راهنمای رشد دندان‌های دائمی آینده عمل می کنند.

دندان های دائمی به دندان هایی می گویند که بعد از افتادن دندان‌های شیری جوانه می زنند و جایگزین دندان های شیری می شوند. این دندان ها همان طور که از اسمشان پیداست دندان های دائمی می باشند و تا سنین بالا باقی می‌مانند. اگر دندان های دائمی به هر دلیلی دچار شکستگی، خراب شدن و … شوند دیگر دندانی جایگزین آن ها نمی شود. قابل ذکر می باشد دندان های دائمی ممکن است چندین سال زودتر یا دیرتر از زمان مقرر رویش کنند.

 

بیشتر بخوانید:

انواع ارتودنسی کودکان

 

چگونه بفهمیم دندان شیری است؟

 

انواع دندان و کارکرد آنها

انسان دارای انواع دندان می باشد که کارکرد هر کدام از آن ها با هم متفاوت می باشد. در ادامه شما را با این دندان ها آشنا می کنیم:

  • دندان‌های پیشین:

    دندان های پیشین به صورت کلی به چهار دندان میانی در فک بالا و پایین گفته می شود. کاربرد این دندان ها نگه داشتن غذا و تکه تکه کردن آن می باشد.

  • دندان نیش:

    شکل ظاهری دندان های نیش به صورت نوک تیز می باشد. کاربرد این دندان ها نگه داشتن و بریدن غذا می باشد.

  • آسیای کوچک:

    شکل ظاهری دندان آسیای کوچک برآمدگی مخروطی می باشد. کاربرد این دندان خرد کردن و له کردن غذا می باشد.

  • آسیا:

    دندان هایی که در عقب فک قرار دارند و از نظر شکل ظاهری صاف هستند دندان های آسیا می باشند. کاربرد این دندان ها له کردن و ساییدن غذا می باشد.

  • دندان عقل:

    رویش دندان عقل از سن 18 سالگی می باشد. دندان های عقل در انتهای فک قرار دارند. توصیه می شود اگر دارای فک کوچکی هستید زود تر اقدام به کشیدن دندان های عقل کنید. زیرا این دندان ها می توانند باعث خرابی کل دندان های فک شوند.

     

بیشتر بخوانید:

درمان فوری دندان درد کودکان

چگونه بفهمیم دندان شیری است؟

 

چگونه بفهمیم دندان شیری است ؟

همان طور که می دانید دندان شیری و دندان دائمی با هم تفاوت هایی دارند که می توان این تفاوت ها را از جنبه های مختلفی با هم مورد بررسی قرار داد. در ادامه به تفاوت های دندان های شیری و دندان های دائمی می پردازیم:

  • تفاوت مینا و عاج دندان های شیری و دندان های دائمی :

    دندان های شیری و دندان های دائمی از نظر مینا و عاج دندان با هم دارای تقاوت هایی می باشند. برای مثال مینا و عاج دندان شیری نازک‌تر و پالپ آن بزرگ‌تر از دندان‌های دائمی است. دندان های شیری مینا و عاج نازک تری دارند که همین موضوع باعث شده است هنگام خراب شدن دندان پوسیدگی سریع به عصب برسد. والدین باید به صورت مرتب کودک خود را نزد دندانپزشکی کودکان ببرند تا در صورت مشاهده پوسیدگی زودتر ترمیم شود.

  • تفاوت رنگ دندان شیری و دندان دائمی :

    دندان های شیری و دندان دائمی از لحاظ رنگ ظاهر با هم متفاوت می باشد. برای مثال دندان شیری سفیدتر از دندان اصلی است. اگر به دندان‌های شیری و دائمی کودک خود توجه کنید متوجه می‌شوید که دندان‌های دائمی او زردتر از دندان شیری هستند.

  • تفاوت ریشه دندان شیری و دندان دائمی:

    ریشه دندان شیری و دندان دائمی از لحاظ ریشه با هم متفاوت می باشند. دندان شیری دارای ریشه کوتاه تری می باشد. به صورت کلی دندان های شیری به دلیل متصل نبودن آن ها به استخوان فک در صورت دیدن ضربه آن ها لق می شوند و می افتند. اما در صورتی که دندان دائمی دچار آسیب و ضربه شود ریشه آن راحت‌تر حل می‌شود.

  • تفاوت دندان شیری و دائمی در افتادن:

    دندان های شیری در هر صورتی حتی زمانی که بسیار خوب مراقبت شود می افتند. اما دندان های دائمی به این صورت نمی باشد و در صورت مراقبت لازم ممکن است تا آخر عمر هم حفظ شوند. قابل ذکر می باشد مراقب و سلامت دندان های شیری می‌تواند کمک کند دندان اصلی سالم و زیبایی داشته باشیم.

  • تفاوت دندان دائمی و شیری در ماملون :

    دندان های شیری و دندان های دائمی در وجود ماملون با هم دارای تفاوت می باشند. دندان های دائمی دارای ماملون می باشند. ماملون به برجستگی‌ های روی دندان می گویند که به مرور زمان صاف می‌شوند. کاربرد ماملون در دندان راحت تر رشد کردن دندان های دائمی می باشد.

 

برای دریافت مشاوره و نوبت نزد بهترین دندانپزشکی کودکان در اصفهان، دکتر علی بهزادی تنها کافی است با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید