مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی

راه‌هاي مقابله با ترس كودكان از دندانپزشكي

در این مقاله قصد داریم شما را با راه های مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی آشنا کنیم.  به طور قطع بهترین روش برای کاهش ترس کودک از دندانپزشکی مراجعه به موقع (قبل از ۱ سالگی ) و تکرار معاینات به صورت دوره ای است. اگر مراجعه اولیه به موقع انجام شود، در معاینات دوره ای کودکان معمولا مشکل دندانی خاصی – که نیاز به مداخلات درمانی داشته باشد- ندارند و تاکید معاینات دوره ای بر پیشگیری است. این جلسات معاینه اگر با تشویق و تقویت روانی مثبت از سمت دندانپزشک و والدین همراه شوند نقش بسیار موثری در ایجاد یک ذهنیت مثبت از دنداپزشکی برای کودک خواهند داشت. با این حال، برخی از کودکان برای مراجعه به دندانپزشکی ترس دارند به همین دلیل در این مقاله درباره راه‌هاي مقابله با ترس كودكان از دندانپزشكي با  شما صحبت خواهیم کرد.

 

بیشتر بدانید: 

دلایل ایجاد لکه روی دندان کودک

 

مرحله اول : قبل از جلسه درمان

انرژی مثبت بدهید:

سعی کنید از تجربیات دندانپزشکی خود به صورت مثبت برای کودکتان صحبت کنید. ( متناسب با سن کودکتان : مثلا اینکه چقدر بعد از دندانپزشکی دندانتان زیبا شده، چقدر راحت تر غذا های خوشمزه میخورید و … )

کودکان، ترس از محیط های درمانی را از والدین، دوستان و هم سن و سالان خود می آموزند. پس به عنوان پدر و مادر وظیفه ماست که از ایجاد چنین ترسی در کودک خود جلوگیری کنیم. به هیچ عنوان از تجربه های دردناک دندانپزشکی برای کودک خود صحبت نکنید. به هیچ وجه کودک خود را از دندانپزشک و آمپول زدن و …. نترسانید زیرا این ترس ها برای همیشه در کودک باقی می ماند.

الگو باشید :

می توانید هنگامی که شما به دندانپزشک مراجعه می کنید کودک را با خود همراه کنید تا پروسه درمان شما و رفتارهای شما را مشاهده کند.

حتی تماشای کودکانی که به آرامی برای درمان به دندانپزشکی مراجعه کرده اند و دندانپزشک درحال درمان دندان های آن ها می باشد می تواند در وی تاثیر بگذارد.

رشوه ندهید :

یک خطای بسیار شایع والدین این است که قبل از مراجعه به دندانپزشک برای کودک هدایا و اسباب بازی خریداری میکنند ! این کار در ذهن کودک این تصور را ایجاد میکند که : حتما کار خیلی سخت و دردناکی قرار است انجام شود که از قبل اینقدر حق السکوت پرداخت شده است!

گاهی توضیح وصحبت بیش از حد والدین قبل از درمان -به خصوص توضیحاتی که متناسب با سن کودک نیست- باعث نگرانی و استرس کودک می شود. پس پدر و مادر عزیز ، لطفا طوری برخورد نکنید که کودکتان گمان کند رفتن به دندانپزشکی کار عجیب و غریبی است.

از تکنولوژی غافل نشوید :

بازی های دندانپزشکی بسیاری برای نصب روی تلفن های همراه وجود دارد که با تم کودکانه و در قالب بازی به آشنایی بیشتر کودک با محیط دندانپزشکی کمک میکند.

 

مرحله  دوم : در جلسه درمانی

پس از ورود به اتاق دندانپزشک، اجازه دهید ارتباط بین کودک و دندانپزشک شکل بگیرد.

معمولا سوالهایی که دندانپزشک در بدو ورود از کودک می پرسد با هدف ایجاد ارتباط با او مطرح می شوند، پس لطفا اجازه دهید کودک صحبت کند. اجازه دهید دندانپزشک در مورد روند درمان به کودک توضیح دهد، از قطع مکالمه بین دندانپزشک و کودک پزهیز کنید.

در حین تزریق بی حسی ( حتی در کودکانی که تجربه قبلی خوبی در دندانپزشکی داشته اند ) ، سعی بر این است که سرنگ در محدوده دید کودک قرار نگیرد، پس از هر گونه صحبتی که اشاره به تزریق دارد پرهیز کنید ( مثلا : درد نداره ، فقط یه سوزن کوچیکه، دردش همینه و تمام میشه ، دکتر راحت باش از سوزن نمیترسه ! ، آمپولش درد نداره ! و … )

رفتار و واکنش همه کودکان مثل هم نیست ، بسیاری از کودکان در حین درمان آرام هستند اما برخی کودکان هنگامی که والدین با آن ها به داخل مطب جهت درمان مراجعه می کنند داد و بیداد کنند و یا جیغ بزنند به همین دلیل اگر از شما خواسته شد که در پذیرش منتظر بمانید تا درمان کودکتان تمام شود با دندانپزشک همکاری کنید و در این زمان کودک را به دندانپزشک و دستیار او بسپارید تا با روش هایی که آموزش دیده اند همکاری کودک را جلب و درمان را تکمیل کنند.

اگر کودک شما شرایط پزشکی خاصی دارد مثلا به بیماری هایی مانند صرع، دیابت، عقب ماندگی ذهنی و … مبتلا است به هیچ وجه از دندان پزشک او این موضوع را پنهان نکنید زیرا ممکن است این امر بر روی روند درمان کودک شما تاثیر بگذارد.

 

مرحله آخر : بعد از درمان ، در خانه

یکی از موثر ترین راه های ایجاد و افزایش سطح همکاری کودکان در دندانپزشکی ، تشویق های کلامی و تعریف و تمجید از کودک به خاطر شجاعت و همکاری خوب او در مطب دندانپزشکی است . حتی اگر کودک شما همکاری خوبی با دندانپزشک نداشته است یک نکته مثبت ( مثلا همین که به دندانپزشکی مراجعه کرده است ، یا مثلا این که دهانش را خیلی خوب باز کرده که دندانپزشک دندانهایش را ببیند ، یا اینکه چون پسر/دختر خوبی بود دکتر بهش جایزه داد و … ) را مورد تعریف و تشویق قرار دهید.

تکرار این تشویق ها در مقابل دوستان و اقوام و کودکان هم سن و سال ، باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک و ذهنیت مثبت نسبت به توانایی همکاری اش در جلاسات بعد خواهد شد.

برای آشنایی کامل با خدمات مطب دندانپزشکی کودکان اصفهان دکتر علی بهزادی می توانید از این صفحه دیدن کنید.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید