لکه های قهوه ای روی دندان کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات در دندان های کودکان تغیر رنگ و لکه می باشد. این لکه ها می تواند به رنگ های مختلفی همچون زرد، قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری باشد. ایجاد این لکه ها ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. برای مثال سبک زندگی، ضربه و آسیب به دندان، وراثت از دلایل ایجاد این لکه ها بر روی دندان می باشد. هر نوع از این تغییر رنگ‌ها به اقدامات درمانی متفاوتی نیاز دارد. در دامه مقاله به بررسی لکه های قهوه ای روی دندان کودکان می پردازیم.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

لکه های قهوه ای روی دندان کودکان

 

انواع لکه های روی دندان

همان طور که اشاره کردیم لکه های موجود روی دندان دارای رنگ های مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها دارای دلایل مختلفی می باشد. در ادامه به توضیح انواع لکه های روی دندان می پردازیم:

  • لکه‌های زرد:

    رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی کودکان می‌تواند باعث زرد شدن دندان‌ها شود. اما عامل اصلی این مشکل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عدم تمیز کردن دندان‌ها به طور منظم با مسواک و عدم استفاده از نخ دندان، باعث تجمع پلاک‌ها و جرم‌ها در اطراف دندان می‌شود. این پلاک‌ها و جرم‌ها اطراف دندان را زرد می‌کنند. با تراکم و سفت شدن این جرم‌ها، دندان‌ها به طور قابل مشاهده‌ای تغییر رنگ و لکه می‌کنند. برای تمیز کردن جرم‌ها و پلاک‌های دندانی، باید به طور منظم و حرفه‌ای توسط دندانپزشک انجام شود. پلاک‌ها و جرم‌ها حاوی باکتری هستند و این باکتری‌ها می‌توانند لکه‌های دندان را ایجاد کنند و در برخی موارد باعث بیماری‌های لثه و از دست رفتن دندان‌ها شوند.

  • لکه‌های قهوه‌ای:

    لکه های قهوه ای روی دندان کودکان ممکن است باعث نگرانی والدین شود. این لکه ها روی دندان کودکان می تواند به دلیل مصرف برخی غذاها و سبک زندگی نادرست کودک باشد. هنگامی که کودک شما دارای رژیم غذایی مناسب نباشد و سبک زندگی درستی نداشته باشد دندان هایش دچار پوسیدگی می شود و باعث می شود پلاک و جرم اطراف دندان‌هایش جمع شود. این پلاک و جرم ها پر از باکتری هستند و به مرور زمان باعث از بین رفتن مینا و پوسیدگی دندان کودک می‌شوند.

  • لکه‌های خاکستری و سیاه:

    لکه‌های خاکستری و سیاه روی دندان‌های کودکان معمولاً ناشی از عوامل خارجی مانند غذاها و نوشیدنی‌ها هستند. اما یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن استفاده زیاد از فلوراید معدنی طبیعی است که ممکن است باعث آسیب‌دیدگی و ایجاد لکه در ساختار داخلی دندان‌ها شود. به خصوص در سنین کودکی، قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد مواد معدنی طبیعی می‌تواند باعث شکل‌گیری لکه‌های سیاه یا خاکستری روی دندان کودک شود. این لکه‌ها به طور معمول با تغییر رژیم غذایی و توجه به بهداشت دهان و دندان قابل کنترل و درمان هستند.

  • لکه های سفید:

    لکه های سفید که به آن ها white spot می گویند نشانه شروع پوسیدگی دندان می باشند. از دلایل دیگر ایجاد لکه های سفید بر روی دندان کودکان ضربه خوردن به دندان های شیری می باشد.ضربه خوردن به دندان های شیری کودکان می تواند تاثیر بر روی پوسیدگی دندان های دائمی آن ها داشته باشد.

  • لکه های نارجی:

    لکه های نارنجی جزو لکه هایی می باشد که بیشتر کودکان به آن دچار می شوند. این لکه ها در نزدیکی خط لثه کودک ایجاد می شوند. علت ایجاد این لکه ها بر روی دندان کودکان می تواند کم مسواک زدن یا استفاده نادرست از مسواک, تجمع غذا و وجود باکتری های کروموزومی باشد.

  • لکه های سبز:

    معمولا لکه های سبز بر روی دندان های کودکان بر روی دندان های ردیف جلو نمایان می شوند. وجود این لکه ها می تواند به دلایل مختلفی همچون بیماری های خونی, وجود باکتری فلورسنت و قارچ ها, قرار گرفتن در معرض نیکل، مس و جیوه باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

راه های مقابله ترس کودکان از دندانپزشکی 

 

لکه های قهوه ای روی دندان کودکان

 

چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان می‌شود؟

  • مسواک زدن نامناسب
  • آب میوه‌های دارای قند
  • داروها
  • تروما
  • نقایص رشدی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • یرقان (زردی)
  • بیماری‌های مزمن
  • آسیب‌دیدگی
  • فلوئوروزیس
  • پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان

 

لکه های قهوه ای روی دندان کودکان

 

درمان لکه های مختلف روی دندان کودکان به چه صورت است؟

درمان لکه های مختلف روی دندان کودکان بستگی به نوع وسعت لکه دارد. بعضی از لکه ها مانند لکه های قطره آهن قابل پاک شدن هستند، در حالی که لکه های وسیع تر نیاز به درمان های ترمیمی و زیبایی و یا پروتزهای دندانی و روکش ها دارند. بعضی از لکه ها در دوران کودکی و نوجوانی نیاز به نظارت و درمان های پیشگیری از پوسیدگی دارند. بنابراین، برای درمان لکه ها باید ابتدا نوع و وسعت آنها توسط دندانپزشک متخصص کودکان تشخیص داده شود و سپس درمان مناسب بر اساس سن و وسعت لکه ها و موقعیت آنها اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید