فضا نگهدارنده دندان

فضا نگهدارنده دندان وسیله می باشد که داخل دهان قرار می گیرد تا جای خالی که در قوس دندان وجود دارد را باز نگه دارد و نگذارد فضای خالی بسته شود. فضا نگهدارنده دندان یا به صورت ثابت یا به صورت متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. با استفاده از فضا نگهدارنده می توان جلوگیری کرد از دندان هایی که به سمت فضای بی دندانی حرکت می کنند و باعث می شوند فضا کم شود و یا حتی بسته شود. برای آشنایی بیشتر با این مبحث با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

چرا باید فضا نگهدار استفاده شود؟

زمانی که دندان شیری زودتر از موعد افتاده و جای خود را به دندان دائمی داده، معمولاً فضای خالی موجود به علت حرکت دندانهای همسایه، در برخی مواقع کج شده و باعث عدم تراز دندانها می شود. این مشکل می تواند تاثیر منفی بر روی قوس دندانی داشته باشد و باعث عدم تراز و صحیح قرارگیری دندانها در کنار هم شود. همچنین، در صورتی که فضاهای خالی به درستی نگهداری نشوند، دندان دائمی ممکن است به طور ناصحیح بروز کند و بخشی از آن یا همه آن نهفته مانده و بیرون نزند. بنابراین، استفاده مناسب از فضاهای خالی برای دندانهای دائمی ضروری است تا دندانها به صورت صحیح بیرون بزنند و قوس دندانی به طور مرتب و صاف شکل بگیرد.

 

بیشتر بدانید:

دندان شیری را بکشیم یا پر کنیم 

 

فضا نگهدارنده دندان

 

انواع فضا نگهدارنده

انواع فضا نگهدارنده به شرح زیر می باشد:

  •  فضا نگهدارنده متحرک:

    فضا نگهدارنده دندان متحرک یکی از انواع فضا نگهدارنده می باشد که همانند پلاکهای متحرک ارتودنسی داخل دهان کودک قرار می گیرد. این نوع فضا نگهدارنده باید 14 ساعت در شبانه روز داخل دهان قرار گیرد. نگهدارنده های متحرک از آکریلیک ساخته شده است. قابل ذکر می باشد بعد از خوردن غذا حتما فضا نگهدارنده از دهان خارج کنید و آن را بشورید. زمانی که از فضا نگهدارنده استفاده نمی کنید آن را داخل ظرف آب قرار دهید.

  •  فضا نگهدارنده ثابت:

     فضا نگهدارنده ثابت همان طور که از نامش مشخص است به صورت ثابت داخل دهان قرار می گیرد. این نوع فضا نگهدارنده با چسبهای مخصوص دندانپزشکی به دندان کودک چسبیده و جابجا نمی­شود. این نوع فضا نگهدارنده معمولا برای کودکان کوچک تر و کسانی که دندان عقبی خود را از دست داده اند استفاده می شود. قابل ذکر می باشد نگهدارنده هاى یک طرفه در یک طرف ثابت می شوند و نگهدارنده هاى دو طرف در هر دو طرف ثابت می شوند.

 

نکات مهم درباره فضانگهدارنده دندان کودک

اگر از فضا نگهدارنده استفاده می کنید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورتی که فضانگهدار آسیب دیده یا کنده شده باید سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • بعضی از فضانگهدار های اطفال شباهت زیادی به ارتودنسی دارد و بعضی اوقات از یک یا چند دندان برای پر کردن فضای خالی آن استفاده می‌شود.
  • بهداشت دندان را حتما رعایت کنید. جمع شدن پلاک و باکتری باعث عفونت لثه و پوسیدگی می شود.
  • سعی کنید از خوراکی های چسبنده استفاده نکنید. ممکن است به فضانگهدار بچسبد و جداکردنش سخت باشد.
  • باید به صورت مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.
  • پس از ساخت فضانگهدارنده دندان کودک، ابتدا ممکن است حس ناخوشایندی را در کودک به وجود آورد، مدتی طول می‌کشد که کودک به آن عادت کند.

 

فضا نگهدارنده دندان

 

فضا نگهدار دندان چه مدت زمانی باید باقی بماند؟

مدت زمانی که باید فضا نگهدار در دهان کودک باقی بماند کاملا به سن کودک و میزان سلامت و رشد او بستگی دارد. اغلب زمانی که دندان دائمی آغاز به رشد کردن می کنند باید فضا نگهدار دندان را از دهان کودک خارج کرده تا دندان طبیعی و دائمی به خوبی رشد کند. گاهی هم ممکن است به دلیل افتادن دندان های مجاور مجبور به خارج کردن فضا نگهدار شوند. به هر حال دندان پزشک متخصص کودکان و ارتودنتیست تعیین می کند فضا نگهدار چه زمانی بهتر است از دهان کودک خارج شود.

 

هزینه فضانگهدارنده دندان کودک چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت نمی توان یک قیمت ثابت برای فضا نگهدارنده در نظر گرفت. زیرا فضانگهدار ها اندازه و انواع مختلفی هستند که برای هر بیمار باید یک مدل خاص استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر باید توسط دکتر علی بهزادی معاینه شوید و سپس با مشورت و در نظر گرفتن همه جزئیات درمان قیمت فضانگهدار مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید