روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

با شنیدن دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی والدین احساس ترس و نگرانی می کنند. حتی ممکن است والدین به خاطر بیهوشی دست از درمان دندان های کودکشان بردارند و آن را به تعویق بیندازند. در صورتی که بیهوشی در دندانپزشکی کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از کودکان به دلیل ویژگی های فیزیولوژیکی و رفتاری و یا دلایلی همچون سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی، ترس زیاد از دندانپزشکی و یا دندان های بیش از حد خراب نیاز به بیهوشی دارند. ما در این مقاله قصد داریم شما والدین عزیز را با روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان آشنا کنیم.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان اعمم از بیهوشی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

چه کودکانی نیاز به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی دارند؟

کودکان با مشخصات زیر کاندید های مناسبی برای درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی هستند:

  • کودکانی که دارای ناتوانی جسمی و یا ذهنی هستند:

    با وجود ناتوانی جسمی یا ذهنی، کودکان ممکن است در مواجهه با مشکلات دندانپزشکی قرار بگیرند. در این شرایط، درمان‌های دندانپزشکی معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی انجام می‌شود تا بهترین کیفیت و ایمنی را برای کودک فراهم کند. این روش‌ها به کودکان ناتوان کمک می‌کنند تا به طور راحت و بدون استرس از درمان‌های دندانپزشکی استفاده کنند.

  • کودکانی که ترس و استرس به شدت زیادی دارند:

    تقریبا همه کودکان هنگام مراجعه به دندانپزشکی دارای ترس و استرس هستند اما برخی از کودکان نمی توانند این ترس و استرس را در خود کنترل کنند. از آنجایی که نباید بگذاریم دندانپزشکی برای کودکان خاطره بدی داشته باشد نمی توانیم به زور و تهاجمی این کار را انجام دهیم. زیرا ممکن است با این کار کودک تا سن بزرگسالی ترس از دندانپزشکی داشته باشد. در این شرایط می توان درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی را برای کودک انتخاب نمود.

  • کودکان با سن کم :

    اگرفرزندتان در سن زیر سه سال نیاز به درمان دندانپزشکی داشت می توان از بیهوشی استفاده نمود. زیرا در این سن کودک نمی تواند با پزشک همکاری های لازم را داشته باشد.

 

روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

 

روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

  • استفاده از آرامبخش خوراکی:

    استفاده از آرامبخش خوراکی یکی از روش های بیهوشی دندانپزشکی کودکان می باشد. این روش یکی از قدیمی ترین درمان ها است که زمان طولانی می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این آرامبخش در دوز کنترل شده هیچ گونه عوارضی ندارد. این روش درمان برای کودکان کم سن تحت نظر پزشک و دوز مشخص می تواند روشی مناسب باشد.

  • استفاده از بیهوشی تنفسی مخصوص کودکان:

    در این روش کودک به وسیله ماسک تنفسی یا لوله تنفسی کوچک بیهوش می شود. از این روش بیهوشی برای انجام جراحی ها استفاده می شود. بیهوشی تنفسی امکان کنترل دقیق تری از بیهوشی و درجه بیهوشی مورد نیاز فراهم می‌ کند.

  •  استفاده از بیهوشی موضعی:

    در بیهوشی موضعی، دندانپزشک از داروهایی که بر روی منطقه درمان قرار می‌دهد، برای کاهش درد و تحریک استفاده می‌کند. این داروها می‌توانند به صورت ژل، اسپری یا داروهای قراردادنی بر روی لثه‌ها باشند. این روش بیهوشی مناسب برای فرآیندهای کوچک و ساده مانند پاکسازی دندان می‌باشد. با استفاده از بیهوشی موضعی، بیمار قادر است احساس درد را به حداقل برساند و به آسانی از فرآیند درمان دندان بهره‌مند شود.

  • استفاده از بیهوشی ترکیبی:

    بیهوشی ترکیبی به بیهوشی گفته می شود که به صورت همزمان از داروهای بیهوشی و آرامبخش استفاده می شود. این روش در صورتی انجام می شود که کودک نیاز داشته باشد به صورت همزمان آرام و بیهوش شود. اگر کودک شما هم دارای ترس بسیار زیادی از دندانپزشکی می باشد این روش می تواند برای آن مناسب باشد.

  • استفاده از آرامبخش عمیق:

    یکی از روش‌های درمانی استفاده از آرامبخش عمیق است که برای کودکان و اطفال استفاده می‌شود. در این روش، با کمک یک متخصص بیهوشی، کودکان به طور کامل به خواب می‌روند و تمام علائم حیاتی آن‌ها مانند تنفس و بلعیدن آب دهان کنترل می شود. این روش درمانی به شکل تزریقی انجام می‌شود. برای انجام این روش، باید در بیمارستان و با حضور یک متخصص بیهوشی واجد شرایط انجام شود. این متخصص بیهوشی قادر است میزان ضربان قلب، ریتم قلب، فشار خون و تنفس را در طول درمان و تا زمانی که کودک به هوش بیاید کنترل کند.

 

بیشتر بخوانید:

علت خون ریزی لثه کودکان 

 

روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

 

نکات قابل توجه قبل از روز بیهوشی درمان دندانپزشکی کودکان

اگر کودک شما نیاز به بیهوشی برای درمان دندانپزشکی دارد توصیه می شود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • آزمایش های لازم را باید به گفته پزشک انجام دهید و آن ها را در روز جراحی همراه داشته باشید.
  • لازم است چند روز قبل از جراحی با یک متخصص در ارتباط باشید تا مطئن شوید فرزندتان دچار مشکل در مجرای تنفسی نیست.
  • بهتر است کودک تا 8 ساعت قبل از جراحی ناشتا باشد و غذا مصرف نکند.
  • بهتر است کودک تا چند ساعت بعد از به هوش آمدن به گفته متخصص بیهوشی غذا مصرف کند.

 

روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

 

مراقبت های بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودکان

رعایت کردن نکات زیر بعد از به هوش آمدن فرزندتان بسیار قابل توجه می باشد. پس توصیه می شود نکات زیر را مطالعه کنید:

  • کودک ممکن است بعد از به هوش آمدن دارای علائمی همچون حالت تهوع و استفراغ ، لرز ، پر ادراری ، خواب آلودگی باشد. این علائم کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست.
  • بعد از به هوش آمدن والدین باید مایعات به صورت فراوان به فرزندشان بدهند. مصرف مایعات باعث می شود کودک زود تر به حالت طبیعی بازگردد.
  • کودک باید به اندازه کافی استراحت کند.
  • اگر والدین دیدند فرزندشان دچار مشکلاتی همچون سر درد و مشکلات تنفسی می باشد باید به پزشک مراجعه کنند.
  • والدین باید توجه کنند فرزندشان بعد از درمان بهداشت دهان و دندان را رعایت کند.
  • کودک در ساعت های اولی بعد از جراحی باید رژیم غذایی مناسب داشته باشد و بیشتر از مایعات استفاده کند.
  • والدین ، باید تا زمانی که حس لامسه کودکان باز گردد ، از دادن مواد غذایی خیلی سرد و گرم به آن ها خودداری نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید