درمان فوری دندان درد کودکان

دندان درد کودکان همان اندازه که برای کودک آزاردهنده و دردناک می باشد سبب نگرانی و دست‌پاچه شدن والدین هم می شود. زیرا والدین می دانند که چقدر دندان درد در بزرگسالان باعث کلافه شدن می شود چه برسد به کودکان که ضعیف تر هستند. زمانی دندان کودکان درد می گیرد که دندان دچار آسیب شده باشد. یکی از شایع ترین آسیب ها به دندان کودکان ایجاد حفره در دندان می باشد. زمانی دندان دچار آسیب و حفره می شود که کودک بهداشت دهانی خود را رعایت نکند. اگر کودک بهداشت دهان را رعایت نکند قند و نشاسته موجود در غذاها بر روی دندان باقی می مانند و در نتیجه باعث آسیب رساندن باکتری‌های دهان به دندان‌ها می شود. با گذشت زمان و وجود این باکتری ها در دهان دندان دچار حفره می شود. آسیب دندان از مینا و عاج دندان شروع می شود و به بافت پالپ که قسمت نرم داخل دندان و دارای رگ‌های خونی و اعصاب است می‌رسد.  در این زمان دندان درد کودکان شروع می شود. زمانی که دندان درد کودکان شروع شود دیگر مجالی برای امتحان کردن روش‌های متعدد نمی دهد و والدین باید سریع ترین و ایمنی ترین روش را برای دندان درد قبل از مراجعه به دندانپزشکی کودکان در اصفهان انجام دهند. در ادامه مقاله شما را با روش های آرام کردن درد دندان کودکان آشنا می کنیم.

دندان درد کودکان

چه علائمی نشان دهنده دندان درد کودکان می باشد؟

رایج ترین علائمی که نشان می دهد کودک دچار دندان درد شده است شامل درد دائمی و آزاردهنده دندان، احساس درد در ناحیه فک، بی‌حالی و بی‌قراری کودک، دردی که با لمس دندان بدتر می‌شود، دردی که با خوردن غذاهای گرم یا سرد یا مایعات بدتر می‌شود، تب و … می باشد. اما قابل ذکر می باشد که درد دندان در هر کودکی ممکن است دارای علائم متفاوتی باشد. در این زمان والدین باید کودک را نزد بهترین دندانپزشک اطفال ببرند تا پزشک با انجام عکس از دندان متوجه مشکل دندان شود. توصیه می شود در این شرایط والدین اقدام به درمان های خودسرانه نکنند و حتما کودک را نزد دندانپزشک اطفال ببرند.

انواع ارتودنسی کودکان

علت دندان درد کودکان چیست؟

درد دندان کودکان می تواند به وجود دلایل زیر رخ دهد:

• پوسیدگی دندان:

یکی از شایع ترین دلایلی که می تواند باعث ایجاد دندان درد در کودکان شود پوسیدگی دندان می باشد. اگر در زمان مناسب کودک خود را نزد دندان پزشک نبرید ممکن است پوسیدگی دندان بسیار گسترده شود و به پالپ دندان برسد. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان کودک درد را احساس نمی کند. تنها زمانی درد را احساس می کند که پوسیدگی به پالب دندان برسد. پالب دندان بخشی از دندان می باشد که عصب و رگ ها در آن قرار دارند. این اتفاق کودک را دچار دردی نبض‌دار می‌کند که حتی می‌تواند خواب را مختل کند.

• دندان نهفته:

وجود دندان نهفته موجود در لثه می تواند باعث بروز درد دندان در کودکان شود. به صورت کلی دندان‌های عقبی دچار نهفتگی می شوند. اما دندان‌های جلو و کناری بسیار کم پیش می آید که نهفته شوند. اگر دندان نهفته در زمان مناسب درمان نشود ممکن باعث بروز عفونت و درد شود. حتی ممکن است نیاز به جراحی برای بیرون آوردن دندان شود.

• عفونت دندان یا آبسه:

زمانی دندان کودک دچار آبسه می شود که چرک دندان در یک جا تجمع پیدا کند. چرک دندان می تواند ناشی از عفونت در لثه و یا دندان و یا استخوانی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد باشد. به عفونت تجمع شده در دندان آبسه می گویند. آبسه ممکن است خود را به شکل یک برآمدگی قرمز و متورم در نزدیکی یا کنار دندان نشان دهد. وجود آبسه در دهان بسیار دردناک می باشد. در این زمان باید کودک را نزد دندانپزشک ببرید زیرا آبسه‌ها خود به خود از بین نمی رود. قابل ذکر می باشد  آبسه ممکن است باعث سرایت عفونت به سایر قسمت‌های بدن و ایجاد بیماری شود.

• اشتباه مسواک زدن:

یکی از دلایلی که در کودکان می تواند باعث دندان درد شود اشتباه مسواک زدن کودکان می باشد. زمانی که کودک و یا والدین خشن مسواک بزنند باعث از بین بردن مینای دندان، ملتهب کردن لثه‌ها یا آسیب رساندن به آنها می شوند. والدین باید به کودکان خود نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دهند. حتی می توانند در این زمینه از دندانپزشک کمک بگیرند.

• گیر کردن غذا بین دندان‌ها:

یکی دیگر از شایع ترین مواردی که می تواند منجر به دندان درد در کودکان شود گیر کردن غذا در بین دندان ها می باشد. گیر کردن غذا بین دندان ها می تواند باعث تحریک لثه شود. کودکان در این شرایط می توانند از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن استفاده کنند.

دندان در آوردن نوزاد | عکس مراحل دندان دراوردن نوزاد

درمان دندان درد کودکان

والدین می توانند برای درمان دندان درد در کودکان از راه های زیر استفاده کنند:

• استفاده از مسواک و نخ دندان
  • شست و شو با آب نمک
  • استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه
  • استفاده از کمپرس آب سرد
  • شستشوی دهان با آب نمک گرم
  • پر کردن دندان در صورت نیاز
  • کشیدن دندان در صورت نیاز
  • تخلیه عفونت در صورت نیاز
  • پرهیز از خوردن خوراکی‌های سرد و گرم

اقدامات دندانپزشک برای رفع درد دندان کودک

زمانی که کودک را برای درمان دندان درد نزد دندانپزشک می برید، پزشک در قدم اول وسعت و میزان آسیب دیدگی دندان را مشخص می کند. اگر میزان آسیب دیدگی زیاد نباشد با انجام یک تراش و پرکردن ساده اقدام به ترمیم دندان می کند. در صورتی که میزان عفونت دندان زیاد باشد و باعث بروز آبسه شده است چرک را خارج می کند. در صورتی که دندانپزشک بداند امکان خوب شدن دندان وجود ندارد اقدام به کشیدن دندان می کند.

بعد از افتادن دندان شیری چه باید کرد

درمان خانگی دندان درد

• استفاده از عصاره میخک
  • گذاشتن کمپرس یخ روی صورت در ناحیه ای که درد دارید
  • استفاده از چای کیسه ای سرد شده در محل درد
  • شستشوی دهان با چای نعنای سرد شده
  • گذاشتن سیر له شده بر روی دندان ( به مدت زمان یک دقیقه)

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت نزد دکتر علی بهزادی می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.