درمان عفونت دندان کودکان

عفونت دندان یکی از عمده ترین مشکلات می باشد که ممکن است همه افراد با آن درگیر شوند. نه تنها دندان های دائمی بلکه دندان های شیری در کودکان دچار عفونت می شود. عفونت دندان شیری در کودکان به دلایل مختلفی همچون رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. زمانی که کودک بهداشت دهان خود را رعایت نکند همچین دچار پوسیدگی می شود و عدم درمان آن دچار بروز عفونت و به وجود آمدن آبسه می شود. زمانی که کودک شما دچار عفونت دندان شده است بهتر است هر چه زود تر آن را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرید0 ما در این مقاله قصد داریم شما را با درمان عفونت دندان کودکان آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

عفونت دندان

عفونت دندان یکی از مشکلات شایع دندان کودکان است. اگر این عفونت درمان نشود، ممکن است عفونت به سایر قسمت های صورت منتقل شود و گاهی باعث آبسه شود. بنابراین، اگر کودک شما علائم آبسه و عفونت داشت، بهتر است به یک متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. پوسیدگی دندان معمولاً به تشکیل حفره در مینای دندان منجر می‌شود و اگر درمان نشود، باعث التهاب و تحریک بافت دندان می‌شود. اگر عفونت در دندان پیش برود و درمان نشود، می‌تواند به ریشه دندان ها گسترش یابد و آبسه و عفونت دندان را ایجاد کند. عفونت دندان دو نوع عفونت لثه و عفونت ریشه دندان تقسیم بندی می شود.

 

درمان عفونت دندان کودکان

 

علائم عفونت دندان در کودکان چیست؟

 در کودکان، علائم عفونت دندان ممکن است متفاوت باشد و بسته به شدت و محل عفونت، ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد. علائم شایع عفونت دندان در کودکان شامل تورم دهان، تب، بوی بد دهان، دردهای نامشخص در دهان، که می‌تواند در تمام دندان‌ها احساس شود، و تورم خارج از دهان است. این تورم ممکن است در مناطقی که دارای بافت‌های عصبی و عروقی زیادی هستند، به وجود آید و این مسئله می‌تواند خطرناک باشد. علاوه بر این، کودک ممکن است تجربه بی اشتهایی، آبسه لثه و چرک از لثه نیز داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتما نیاز است به یک دندانپزشک مراجعه شود تا بررسی و درمان مناسب انجام شود و از عوارض جدی جلوگیری شود.

 

بیشتر بخوانید:

درمان آبسه دندان کودکان

 

علت بروز عفونت دندان در کودکان

عفونت دندان در کودکان یک مشکل شایع است که دلایل زیادی برای بروز آن وجود دارد. اگرچه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی است، اما رژیم غذایی ناسالم نیز می‌تواند به بروز عفونت دندان کودکان منجر شود. مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی نشاسته، باعث رشد بیش از حد باکتری‌ها در دهان می‌شود و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین، شکستگی و بروز ترک بر روی دندان می‌تواند نقطه ورودی برای باکتری‌ها به داخل دندان باشد و عفونت را به وجود آورد. به همین دلیل، درمان به موقع پوسیدگی دندانی بسیار حائز اهمیت است تا جلوی بروز عفونت ها گرفته شود.

 

درمان عفونت دندان کودکان

 

درمان عفونت دندان کودکان

درمان عفونت و آبسه دندان در کودکان به طور کلی با برداشتن بافت آلوده در دندان و تخلیه مایع چرک انجام می شود. در صورت لزوم، آنتی بیوتیک ها نیز به کودک تجویز می شوند. به علاوه، در برخی موارد، عصب کشی و حتی جراحی ممکن است لازم باشد. به همین دلیل، داشتن نوبت مشاوره و درمان از یک دندانپزشک متخصص ضروری است. عفونت و آبسه دندان به خودی خود خوب نمی شوند و نیاز به درمان دارند. مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند تسکین درد بیشتر این بیماری ها را به کودک بدهد. از طرفی، درمان آبسه دندان می تواند شامل تخلیه چرک اطراف دندان باشد. همچنین، درمان های ریشه ای هم می تواند به دفع عفونت لثه و دندان کمک کند. در این روش، بافت آسیب دیده از داخل دندان برداشته می شود و در صورت لزوم، دندان نیز باید کشیده شود. اگر عفونت شدید باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. برای درمان تب، عفونت، و درد دندان در کودکان، داروهایی توسط پزشک تجویز می شود. همچنین، متخصص دندانپزشک اطفال می تواند قرص هایی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک تجویز کند.

 

درمان عفونت دندان کودکان

 

راه های جلوگیری از عفونت دندان در کودکان

برای جلوگیری از عفونت دندان می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • رژیم غذایی سالم:

    رژیم غذایی سالم می تواند از پوسیدگی و عفونت دندان در کودکان جلوگیری کند. برخی از غذا ها و نوشیدنی ها که دارای قند زیاد هستند همچون شکر، نوشابه و غذاهای چسبنده می تواند باعث بروز عفونت در دندان کودکان شود. توصیه می شود کودکتان غذاهای سالم همچون سبزیجات و میوه‌ها، و نوشیدنی‌هایی مانند آب و شیر مصرف کند.

  • استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان:

    والدین باید به کودکان خود استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان را بیاموزند.استفاده دو بار از مسواک و نخ دندان در روز و همچنین استفاده از دهانشویه و یا محلول های شستشوی دهان از بروز عفونت دندان جلوگیری می کند.

  • معاینه منظم توسط دندانپزشک:

    معاینه منظم توسط دندانپزشک یک جزء مهم از مراقبت های دندانی و فکی است. بازه زمانی معاینه ها بسیار مهم است زیرا در این بازه ها، کودکان در حال رشد هستند و فک و دندان آنها نیز در حال تکامل می باشد. این معاینات به دندانپزشک این امکان را می دهد تا رشد فک و دندان های کودک را بررسی کرده و اگر الگوی رشد نرمال نباشد، مسئله را تشخیص داده و اقدامات درمانی مناسب را برای بهبود وضعیت انجام دهد. معاینه منظم توسط دندانپزشک به شما اطمینان می دهد که سلامت دهان و دندان های کودک شما حفظ می شود.

 

بیشتر بخوانید:

رادیوگرافی دندان کودکان

دیدگاهتان را بنویسید