درمان آبسه دندان کودکان

آبسه به تجمعی از مایع چرک می گویند که در جاهایی که عفونت به وجود می آید تشکیل می شود. زمانی که پوسیدگی دندان های شیری و یا دائمی درمان نشود به مرور زمان پوسیدگی به عصب دندان می رسد و باعث التهاب، عفونت و همچنین آبسه می شود. آبسه دندان کودکان همانند یک برآمدگی متورم می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر روی دندان می گذارد. اگر آبسه دندان کودک درمان نشود ممکن تاثیر بدی بر روی دندان دائمی کودک که در آینده در می آید بگذارد. ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با درمان آبسه دندان کودکان آشنا کنیم. تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

 

علائم آبسه دندان

آبسه دندان یکی از مشکلات شایع است که می‌تواند علائم ناخوشایندی در شخص ایجاد کند. علائم اصلی آبسه دندان شامل درد و تورم دندان و لثه است. این درد معمولاً ناگهانی شروع می شود و در طول زمان بدتر می شود. بعضی از افراد ممکن است درد را از دندان خود به گوش یا گردن احساس کنند. علاوه بر این، درد دندان می تواند مزمن شود و باعث مشکلات بلع و خواب در افراد شود. علائم دیگری که ممکن است با آبسه دندان همراه باشند، شامل حساسیت دندان به دمای گرم و سرده، طعم ناخوشایند در دهان و تب می باشد. در هر صورت، اگر شما علائم آبسه دندان داشته باشید، بهتر است که به دندانپزشکی کودکان در اصفهان مراجعه کنید.

 

درمان آبسه دندان کودکان

 

اطلاعات بیشتر:

رادیوگرافی دندان کودکان

 

 

انواع آبسه دندان کودکان

انواع آبسه دندان کودکان به شرح زیر می باشد:

  • آبسه پری اپیکال:

    آبسه پری اپیکال یک عارضه متداول در دندان‌ها است که ناشی از التهاب در نوک ریشه دندان است. این التهاب معمولا به دلیل ورود باکتری‌ها از طریق ترک‌ها و شکستگی‌ها در دندان ایجاد می‌شود. وقتی که باکتری‌ها وارد داخلی‌ترین قسمت دندان یعنی پالپ می‌شوند، انسجام عصب و عروق خونی در این قسمت به خطر می‌افتد و باعث ایجاد التهاب و درد می‌شود. عامل اصلی ایجاد آبسه پری اپیکال دندان، وجود حفره‌ها پوسیده در دندان است که باعث ورود باکتری‌ها و عفونت می‌شود. همچنین، تحریک و تورم می‌توانند نیز عوامل دیگری برای ایجاد آبسه پری اپیکال باشند.

  • آبسه پریودنتال:

    آبسه پریودنتال، یا آبسه لثه‌ای، معمولا ناشی از التهاب و بیماری لثه است و بیشتر در بین بزرگسالان شایع می‌باشد. این بیماری به خاطر عفونتی است که در استخوان و بافت‌هایی که از دندان ها حمایت می کنند، ایجاد می‌شود. علل اصلی آبسه پریودنتال عبارتند از تراکم ازدحامی در میان دندان‌ها، نظافت نامناسب لثه، ضربه و صدمه به دندان و استفاده نادرست از مسواک می باشد. علائم این بیماری شامل التهاب و قرمزی لثه، خونریزی لثه، درد و تورم لثه و بوی بد دهان می‌باشد.

 

درمان آبسه دندان کودکان

 

 

خطرهای آبسه دندان در کودکان

یکی از خطرهای آبسه دندان در کودکان، این است که در صورتی که ریشه عفونی داخل دهان بیمار باقی بماند، عوارض جدی ممکن است رخ دهد. برای مثال، کودک ممکن است ترشحات ناشی از عفونت ریشه دندان را همراه با غذای خود ببلعد که باعث ورود عفونت به دستگاه گوارش می شود. علاوه بر این، عفونت ریشه دندان به واسطه جریان خون وارد بدن کودک می شود و به همین دلیل ریسک ابتلا به بیماری های روماتیسمی مفصلی و قلبی در آینده کودک افزایش می یابد. همچنین، اگر جوانه ی دندان های دائمی تحت تأثیر قرار بگیرند، ممکن است به مرور زمان دچار آسیب جدی در دندان شود. این آنومالی های ساختاری تنها به دلیل مجاورت عفونت ریشه ی دندان های شیری با جوانه ی دندان های دائمی اتفاق می افتد. لذا وجود عفونت ریشه دندان در کودکان باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز به درمان مناسب و به موقع رسیدگی شود.

 

درمان آبسه دندان کودکان

 

درمان آبسه دندان کودکان

درمان آبسه دندان کودکان شامل موارد زیر می باشد:

  • برش و تخلیه آبسه دندان:

    یکی از راه هایی که می توان آبسه دندان را درمان کرد برش و تخلیه آبسه دندان می باشد. دندانپزشک یک برش بر روی آبسه ایجاد می کند تا بتواند چرک را تخلیه کند. این روش یکی از معمول ترین روش ها برای درمان آبسه می باشد.

  • استفاده از آنتی بیوتیک:

    برای از بین بردن کامل باکتری ها و عفونت باقی مانده  و همچنین آبسه دندان استفاده از آنتی بیوتیک ها واجب می باشد.

  • کشیدن دندان:

    زمانی که درمان آبسه دندان انجام نشود احتمال عفونت دندان و لق شدن دندان وجود دارد. در این زمان دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان می کند.

  • عصب کشی دندان:

    درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان، برای درمان آبسه دندان پر اپیکال که ناشی از عفونت پالپ در ریشه دندان است، روشی موثر و متداول است. در این روش، ریشه دندان درمان و یا عصب دندان خارج می شود. عصب کشی دندان به این صورت انجام می شود که پالپ آلوده و مشکل دار دندان حذف شده و به جای آن، مواد پرکننده دندانپزشکی قرار داده می شود. این عمل باعث بهبود و بهبود تدریجی علائم و نشانه های آبسه دندان پر اپیکال می شود و به حفظ سلامت دندان و لثه ها کمک می کند.

     

درمان خانگی آبسه دندان چیست؟

  • شستشوی دهان با آب نمک ولرم
  • جوش شیرین
  • اسانس پونه کوهی
  • استفاده از کمپرس سرد

 

اطلاعات بیشتر: 

روکش دندان شیری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید