تروما دندان کودکان | انواع تروما دندان

آیا می دانید تروما دندان چیست؟ آیا کودک شما دچار تروما دندان شده است؟ تروما (Trauma) به معنای ضربه ناگهانی به دندان می باشد که باعث شکستن و بیرون افتادن دندان می شود. در واقع تروما دندان شامل لق شدن دندان، کنده شدن دندان، گیر کردن دندان در سوکت، پارگی لب و همچنین پارگی لثه که موجب شکستن یا لق شدن و یا از دست رفتن دندان می باشد. بیشتر کودکان در مدرسه و هنگام بازیگوشی و … دچار تروما می شوند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث تروما دندان کودکان و انواع تروما دندان تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

ترومای دندان چیست؟

ترومای دندان به ضربه ناگهانی به دندان ها گفته می شود که می تواند باعث شکسته شدن دندان ها شود. بیشترین تعداد تروما در کودکان رخ می دهد، و عواملی مانند بازی گوشی کودکان، تصادف و زمین خوردن می توانند به وقوع آنها کمک کنند. این آسیب ها به دندان های کودکان وارد شده و اگر به موقع مراقبت نشوند، قابل بازیابی نیستند. برای جلوگیری از تروما، والدین باید از کودکان در محیط های بازی محافظت کنند و از برخورد های فیزیکی خشن جلوگیری کنند. همچنین، مراقبت دائمی از کودکان در مدرسه و استفاده از محافظ دندان در ورزش های رزمی نیز توصیه می شود. در صورت وقوع ترومای دندان، بهتر است کودک به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کند تا درمان لازم انجام شود و از تشدید شدن مشکل جلوگیری شود.

تروما دندان کودکان

 

تروما در دندان های دائمی و شیری

تروما دندان، مشکلی است که می‌تواند در هر سنی از کودکی رخ دهد. عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد تروما در دندان‌های کودکان شوند این عوامل شامل بازیگوشی فراوان، ضربه خوردن در مدرسه، تصادفات و بازی‌های ورزشی می باشد. بیشتر تروما‌های دندان در دوران 2 تا 5 سالگی رخ می‌دهد، زیرا در این بازه سنی کودکان بیشترین تمایل به بازیگوشی دارند. دندان‌های شیری به دلیل استحکام کمتر، بیشتر تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند و بیش از 20 درصد کودکان زیر هفت سالگی سابقه تروما در دندان‌های شیری داشته‌اند. همچنین پسران به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی بیشتر و تحرک بیشتر نسبت به دختران، در معرض بیشتری از این صدمات قرار می‌گیرند. علاوه بر این، کودکان در بازه سنی 6 تا 12 سالگی بیشتر در معرض تروما در دندان‌های قدامی قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی نامرئی کودکان – آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب است؟

 

راه های پیشگیری از تروما

با رعایت نکات زیر می توانید از ایجاد تروما دندان در کودکان جلوگیری کنید:

  • برای کودکان خود از کمربندهای محافظت کننده استفاده کنید.
  • برای کودک خود از محافظ های دهانی استفاده کنید.
  • از کودکان خود در هنگام بازی در پارک ها و یا بازی های دیگر محافظت کنید.
  • از صندلی های مطمئن در خودرو استفاده کنید.

 

تروما دندان کودکان

 

اقدامات هنگام بروز تروما در دندان کودک

اگر کودک شما دچار تروما دندان شده است توصیه می شود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • توصیه می شود کودک دندان آسیب دیده را لمس نکند و به آن فشار وارد نکند.
  • والدین باید مواظب باشند کودک با زبان خود دندان آسیب دیده را فشار ندهد.
  • برای کاهش درد می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب بیشتر والدین باید به محل انتخابی برای بازی کودکانشان توجه داشته باشند.
  • برای جلوگیری از خونریزی می توانید از گاز استریل برای قطع آن استفاده کنید.

 

رایج‌ترین انواع ترومای دندان

یکی از مشکلات رایجی که به دندان ها وارد می شود، جابجایی دندان است. ضربه یا صدمه ای که به دندان وارد شود می تواند باعث بیرون زدگی یا فرورفتگی دندان شود. در این صورت، می توان با استفاده از فشار خفیف و آهسته، دندان را به حالت اولیه خود بازگرداند و سپس به پزشک معالج مراجعه کرد. شکستگی دندان نیز یکی دیگر از مشکلات رایج است که ممکن است به دنبال ضربه شدیدی باشد. در این صورت، بخش شکسته شده را باید به پزشک متخصص ببرید تا بتواند با استفاده از مواد ترمیمی، دندان را ترمیم کند. همچنین، مشکل دیگری که ممکن است بعد از ضربه به دندان ایجاد شود، لق شدن دندان است. در صورتی که لقی دندان شدید باشد، پزشک معالج ممکن است از دندان های مجاور برای استحکام دهی و ترمیم دندان آسیب دیده استفاده کند. در نهایت، خارج شدن دندان از حفره نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است به علت ضربه شدید و ناگهانی رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

عصب کشی دندان کودکان

 

تروما دندان کودکان

 

عوارض تروما در کودکان چیست؟

عوارض تروما در کودکان ممکن است شامل درد، جابجایی ریشه دندان و کج شدن آن، بدخوابی و ناله های ممتد باشد. دندان های کودکان بسیار حساس هستند و اغلب دندان های شیری ضعیف تر از دندان های دائمی هستند. در صورتی که تروما به دندان های شیری وارد شود، ممکن است در آینده مشکلاتی برای دندان های دائمی نیز به وجود آید. اما با پیشگیری و درمان مناسب و مراجعه به دندانپزشکی کودکان در اصفهان، می توان عوارض تروما را در کودکان به حداقل رساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره موجود در سایت دکتر علی بهزادی تماس حاصل فرمایید.

 

بیشتر بخوانید:

تورم لثه در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید