انواع ارتودنسی کودکان

مشکلات دندانی و ناهماهنگی های فکی به صورت معمول در سن 7 سالگی مشخص می شوند. سن 7 سالگی درست زمانی می باشد که دندان های شیری شروع به افتادن می کنند و جای خود را به دندان های دائمی می دهند. توصیه می شود حتی اگر کودک شما دارای علائم واضحی از مشکلات ارتودنسی نمی باشد باز هم شما والدین برای اطمینان بیشتر کودک را نزد بهترین دندانپزشکی کودکان در اصفهان ببرید. دندانپزشک کودک با چک کردن دندان های کودک حتی مواردی که قابل مشاهده نمی باشند تشخیص می دهد آیا کودک نیاز به ارتودنسی دارد و در چه سنی باید اقدام به ارتودنسی دندان کند. تشخیص زودهنگام مشکلات ارتودنسی باعث می شود روند درمان بسیار آسان تر و سریع تر انجام شود. نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد کودک شما نیاز به درمان ارتودنسی دارد. این نشانه ها شامل نامتناسب بودن فک کودک با صورتش، نفس کشیدن زیاد از دهان به جای بینی، هم‌پوشانی قابل توجه دندان‌ها، خیلی زود یا خیلی دیر افتادن دندان‌های شیری، مکیدن دائم انگشت شست، مال‌اکلوژن (اوربایت یا آندربایت) و …می باشد. ارتودنسی کودکان دارای انواع مختلقی می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع ارتودنسی کودکان تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان

 

انواع ارتودنسی کودکان

 

چگونه متوجه شویم که کودکمان نیاز به ارتودنسی دندان دارد؟

برخی ار نشانه هایی که می توانید متوجه شوید کودک شما نیاز به ارتودنسی دارد به شرح زیر می باشد:

  • تنفس از راه دهان
  • دشواری در جویدن یا گاز زدن
  • مکیدن انگشت
  • کج و نامرتب بودن دندان‌ها
  • به خوبی روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها
  • زود یا دیر افتادن دندان‌های شیری
  • اختلال‌های گفتاری

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی کودکان در اصفهان

 

انواع ارتودنسی کودکان

کودکان هم می توانند همانند بزرگسالان از انواع ارتودنسی استفاده کنند. در ادامه شما را با انواع ارتودنسی کودکان آشنا می کنیم:

ارتودنسی فلزی:

یکی از انواع ارتودنسی کودکان ارتودنسی فلزی می باشد. این نوع ارتودنسی همان طور که از نامش مشخص است از سیم و براکت فلزی تشکیل شده است که زیبایی خاصی ندارد. ارتودنسی فلزی به این صورت می باشد که یک سیم قوسی از داخل براکت عبور می کند و از دندان آسیابی به دندان آسیابی در طرف دیگر دهان می‌رود. این سیم ها با نوارهای لاستیکی کوچک در جای خود ثابت می مانند. یکی از مزایای ارتودنسی فلزی رایج بودن نوع ارتودنسی بین بیماران می باشد. با این نوع ارتودنسی می توان اکثر طرح درمان‌ها را اجرا نمود. زمان درمان ارتودنسی کاملا بستگی به میزان مشکلات ارتودنسی کودک دارد. به صورت کلی بین 1 تا 3 سال ممکن است درمان ارتودنسی کودکان طول بکشد. قابل ذکر می باشد اگر کودک شما از ارتودنسی فلزی استفاده نموده است باید ماهی یکبار به متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

 

انواع ارتودنسی کودکان

 

ارتودنسی سرامیکی:

ارتودنسی سرامیکی بسیار مشابه با ارتودنسی فلزی می باشد با این تفاوت که در ارتودنسی سرامیکی جنس براکت استفاده شده متفاوت می باشد. در ارتودنسی سرامیکی همان طور که از نامش مشخص است از براکت های سرامیکی برای چسباندن به دندان استفاده می کنند. این نوع ارتودنسی به دلیل جنسی که دارد کاملا همرنگ دندان کودک می باشد و زیبایی خاصی به دندان کودک می دهد. از مزایای ارتودنسی سرامیکی می توان به استفاده در سنین بالا، ظاهری ظریف و زیبا، برطرف کردن سریع مشکل و … اشاره نمود. نحوه انجام این نوع ارتودنسی به صورتی می باشد که براکت‌ها روی دندان‌های کودک قرار می گیرد و سیم قوسی از بین براکت‌ها عبور می‌کند و با نوارهای لاستیکی در جای خود نگه داشته می شوند.

 

انواع ارتودنسی کودکان

 

ارتودنسی لینگوال:

از دیگر انواع ارتودنسی کودکان می توان به ارتودنسی لینگوال اشاره نمود. تفاوتی که این نوع ارتودنسی با دیگر ارتودنسی ها دارد محل چسباندن براکت‌ها می‌باشد. معمولا این نوع ارتودنسی برای کودکانی استفاده می شود که دوست ندارند دیگران متوجه شوند از ارتودنسی دندان استفاده می کنند. در این نوع ارتودنسی براکت‌ها پشت دندان‌ها چسبانده می‌شوند و از داخل دهان سیم‌ها عبور پیدا می کنند. همین موضوع باعث شده است به هیچ عنوان قابل رویت نباشند. از مزایای این نوع ارتودنسی می توان به نمایان نبودن ارتودنسی اشاره نمود.

 

انواع ارتودنسی کودکان

 

ارتودنسی شفاف:

یکی از جدید ترین روش های ارتودنسی دندان کودکان ارتودنسی شفاف می باشد. ارتودنسی شفاف به این صورت انجام می شود که در ابتدا از دندان‌های شما قالب کلی گرفته می شود و سپس به سیستم هوشمند یا لابراتوار فرستاده می شود. بعد از مدتی لابراتوار الاینرهای شفاف را به شما تحویل می دهد. شما می توانید از این ارتودنسی ها در ۲۴ ساعت روز تنها ۲۲ ساعت از آن ها استفاده کنید و یا می توانید در زمان غذا خوردن آن ها را از دهان خود خارج کنید. قابل ذکر می باشد اگر از ارتودنسی شفاف استفاده نمودید باید به صورت مکرر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. از مزایای ارتودنسی شفاف می توان به نامرئی بودن آن اشاره نمود. ارتودنسی نامرئی هیچ لبه‌ی تیزی ندارد و کودکان می توانند هیچ نگرانی از این ارتودنسی استفاده کنند.

انواع ارتودنسی کودکان

 

 

ارتودنسی متحرک:

یکی از بهترین ارتودنسی ها برای کودکانی که دندان شیری دارند ارتودنسی متحرک می باشد. شاید از خود بپرسید چرا؟ زیرا ارتودنسی های ثابت به دندان های کودک فشار وارد می کنند و باعث تحلیل ریشه آنها شده و در نهایت باعث لق شدن دندان‌های شیری می‌شود. اما ارتودنسی متحرک این چنین نمی باشد و می تواند بهترین انتخاب برای کودکان باشد. در ارتودنسی متحرک پلاک متحرک مخصوصی توسط متخصص ارتودنسی ساخته می شود. این نوع ارتودنسی قابلیت این را دارد ناهماهنگی دندانی خفیف تا متوسط کودکان را درمان کند. از کاربرد های این ارتودنسی می توان به درمان کج شدن دندان‌ها، کام عمیق، قرار گیری ناصحیح دندان‌ها روی هم، اورجت، اوربایت و … اشاره نمود. قابل ذکر می باشد که کودکانی که از این نوع ارتودنسی استفاده می کنند هیچ نوع دردی را احساس نمی کنند و درمان به بهترین شکل ممکن پیش میرود.

 

 

معایب ارتودنسی کودکان چیست؟

معایب ارتودنسی کودکان به شرح زیر می باشد:

  • هزینه بالای این روش زیبایی و درمانی
  • درد بعد از هر بار تنظیم تجهیزات ارتودنسی
  • مشکل مراقبت از ارتودنسی در کودکان
  • حس درد و ناراحتی در چند روز اول
  • عدم همکاری کودک

 

انواع ارتودنسی کودکان

 

مزایای ارتودنسی کودکان چیست؟

مزایای استفاده از ارتودنسی کودکان به شرح زیر می باشد:

  • پیشگیری از مشکلات تنفسی
  • ترک عادات بدی مانند مکیدن انگشت
  • درد کمتر ارتودنسی در سنین رشد
  • جلوگیری از رشد غیرعادی فک و دندان‌ها
  • پیشگیری از مشکلات در آینده
  • اصلاح ناهنجاری‌هایی مانند اختلالات گیجگاهی فکی.
  • تاثیر بهتر و کوتاه شدن طول دوره درمان در سنین رشد
  • درمان ناهنجاری‌های فک بدون نیاز به جراحی

 

بیشتر بخوانید:

ارتودنسی نامرئی کودکان – آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید