آلرژی دندانپزشکی کودکان | انواع آلرژی‌های دندانپزشکی

آلرژی دندانپزشکی کودکان زمانی اتقاق می افتد که کودک در صورت مواجه با مواد خاصی بدن شروع به بروز علائم ناخوشایندی می کند. در مواجعه با برخی مواد سیستم ایمنی بدن کودک شروع به نشان دادن واکنش جدید می کند. برای مثال حساسیت کودک به بی حسی دندانپزشکی از مواردی می باشد که باعث بروز حساسیت در کودکان می شود. آلرژی های مربوط به دندانپزشکی از سری مشکلاتی می باشد که باعث بروز ترس و نگرانی افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکی می شود. ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با علائم حساسیت به مواد دندانپزشکی و انواع آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از آلرژی دندانپزشکی کودکان تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

آلرژی های دندانپزشکی چیست؟

زمانی که افراد به مواد دندانپزشکی یا هر ماده دیگری واکنش بیش از حد و غیرعادی نشان دهند حتی زمانی که مواد برای سیستم ایمنی بدن کاملا بی ضرر است یعنی شخص دچار آلرژی و حساسیت می باشد. این افراد دارای سیستم ایمنی بسیار حساس هستند و نسبت به ورود مواد خاص بدنشان واکنش نشان می دهد. به صورت کلی ممکن است افراد به یک سری از ماده ها همجون  گردو خاک، برخی به مواد غذایی خاص  آلرژی داشته باشند اما برخی از افراد هستند به مواد دندانپزشکی آلرژی دارند که ما در ادامه مقاله به  آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

دندان نهفته در کودکان | درمان دندان نهفته در کودکان

حساسیت کودک به بی حسی دندانپزشکی

یک سری از کودکان هستند که به بی حسی دندانپزشکی حساسیت دارند. همان طور که می دانید مواد بیحس کننده برای انجام روند کار در دندانپزشکی از موارد مورد نیاز می باشد. زمانی که کودکان از مواد بی حسی برای شروع دندانپزشکی استفاده می کنند باعث بروز تپش قلب می شوند که همین موضوع باعث ترس کودکان و مانع شدن از ادامه روند درمان می شود. علائم زیادی در بدن کودکان بر اثر وجود حساسیت به مواد بی حس کننده به وجود دارد که برخی از آن علائم شامل قرمزی چشم‌ها، تورم چشم‌ها، خارش چشم‌ها ، سیاه شدن اطراف چشم ها و آبریزش از چشم می باشد. از دیگر علائم حساسیت کودک به بی حسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آبریزش بینی
  • دردهای سینوسی
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • گلو درد
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • گرفتگی و کیپ شدن گوش‌ها
  • خارش در نواحی متورم
  • ترک‌خوردگی پوست
  • تورم لایه‌های عمقی پوست
  • خشکی یا رطوبت پوست
  • کهیر

بیشتر بحوانید:

بوی بد دهان کودکان | علت بوی بد دهان کودکان چیست؟

نشانه های بروز حساسیت در درمان های دندانپزشکی

حساسیت به مواد دندانپزشکی بسیار نادر است و نشانه های آلرژی معمولا در همه افراد یکسان نیست. در ادامه به برخی از این نشانه ها می پردازیم:

• درد شکم، حالت تهوع و استفراغ
  • ایجاد ضایعات پوستی که قابل توجیه نباشد.
  • تغییر ریتم ضربان قلب و تنفس
  • مشکل در بلع و صحبت کردن
  • احساس سرگیجه و ضعف
  • ورم گلو و دهان
  • ورم، قرمزی و خارش در صورت یا سایر نقاط بدن
  • بثورات
  • فلاشینگ عمومی پوست
  • تغییرات منفی در ضربان قلب
  • مشکل در صحبت کردن
  • احساس ناگهانی ضعف ناشی از کاهش فشار خون
  • تورم چشم

آلرژی دندانپزشکی کودکان

جه افرادی قبل از بی حسی دندان به پزشک اطلاع باید بدهند؟

افرادی که دارای شرایط زیر می باشند قبل از بی حسی دندان به پزشک شرایط خود را اعلام کنند:

• افراد دچار بیماری قلبی
  • افرادی که فشار خون دارند
  • افرادی که به انواع بی حسی و مواد بیهوشی، حساسیت دارند.
  • افرادی که دچار نارسایی قلبی، کبدی و ریوی هستند.
  • افرادی که سابقه سکته داشته اند

انواع آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی

• حساسیت به آمپول بی­ حسی دندان:

یکی از رایج ترین حساسیت ها در دندانپزشکی حساسیت به داروی بی حسی موضعی می باشد. از عوارض آمپول بی حسی دندان می‌توان به تپش قلب اشاره نمود. از علائم حساسیت به آمپول بی حسی می توان به سرفه کردن، خارش پوست دست، کاهش فشار خون، مشکلات خفیف تنفسی، کهیر، تورم در چشم‌ها اشاره نمود.

• درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی از دیگر حساسیت ها در دندانپزشکی می باشد. مواد شیمیایی زیادی در دندانپزشکی ها وجود دارد که همین موضوع باعث درماتیت تماسی اطراف دهان و همچنین تحریک لثه می شود. ترکیباتی در آمالگام دندانی وحود دارد که باعث تحریک داخل دهان یا پوست اطراف لب می شود. نشانه های این حساسیت شامل تاول پوست، پوسته پوسته شدن پوست، ایجاد جوش قرمز، خارش شدید و تورم اطراف دهان می باشد.

• لاتکس :

از دیگر موارد حساسیت در دندانپزشکی می توان به لاتکس اشاره نمود. لاتکس ماده ای می باشد که در دستکش های دندانپزشکی و طی درمان استفاده می شود. به صورت کلی لاتکس دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشد. در صورت مشاهده خارش یا قرمزی پس از تماس با دستکش دندانپزشک در مراجعه بعدی به دندانپزشک کودکان ، آن را بیان کنید.

• مسکن ها:

تعداد کمی از کودکان هستند که به داروهای ضد التهابی حساسیت دارند. بیشتر کودکانی به داروهای ضد التهابی حساسیت دارند که دارای بیماری های آسم یا پولیپ بینی باشند. علائم این حساسیت شامل علائم پوستی نظیر تورم و تاول، مشکلات تنفسی مانند رینیت و علائم آنافیلاکسی و آسم می باشد.

آلرژی دندانپزشکی کودکان

چگونه می توان حساسیت به بی حسی دندانپزشکی را کاهش داد؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید چگونه می توان به حساسیت به دندانپزشکی را کاهش نمود:

• هنگام مراجعه به دندانپزشک حتما آگاه رسانی کنید.
  • به دندانپزشک اطلاع دهید به دارو ها، مواد غذایی که می شناسید یا فکر می کنید به آن آلرژی دارید.
  • چنانچه در گذشته دچار افت ناگهانی فشار خون شده اید به دندانپزشک اطلاع دهید.
  •  اطلاع پیشینه قبلی حساسیت به داروهای بیهوشی و دیگر دارو ها را به دندانپزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه از آلرژی خود به مواد بکار برده شده در دندانپزشکی آگاه نیستید می توانید از متخصص خود بخواهید پیش از آغاز درمان تست آلرژی را برای شما انجام دهد.

تروما دندان کودکان | انواع تروما دندان