بهترین سن برای فلوراید تراپی

قبل از این که بگوییم بهترین سن برای فلوراید تراپی چه سنی می باشد باید توضیحاتی در مورد فلوراید بدهیم. فلوراید یک ماده معدنی می باشد که به صورت کاملا طبیعی در آب و غذاهای دیگر موجود است. این ماده معدنی دارای قابلیت تقویت مینای دندان کودکان و بزرگسالان می باشد. دندان ها بعد از این که در معرض فلوراید قرار گرفتن دارای مقاومت بیشتری در برابر حالت اسیدی دهان می شوند که این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان ها می شود. اطلاع از این که چه سنی بهترین زمان برای انجام فلوراید تراپی می باشد بسیار قابل توجه می باشد. با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی دارای تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان اعمم از فلوراید تراپی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات مطب می توانید یا از صفحه مورد نظر دیدن کنید و یا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

بهترین سن برای فلوراید تراپی

بهترین سن برای انجام فلورایدتراپی زمانی می باشد که تمامی دندان های شیری کودک شروع به رویش کرده است. حال کودک باید فلوراید تراپی را از زمان رویش تمامی دندان های شیری تا سن 14 سالگی یعنی دو سال بعد از رویش دندان آسیاب دوم دائمی ادامه دهد. در این بازه سنی کودک باید هر سه ماه یکبار این عمل را انجام دهد. توصیه می شود کودک در بازه سنی 1 تا 4 سال از فلوراید استفاده نکند. حتی توصیه می شود در این بازه سنی برای فرزندانتان از خمیردندان‌های بدون فلوراید استفاده کنید. استفاده از فلوراید در این زمان می تواند برای کودکان عوارضی به همراه داشته باشد.

 

بهترین سن برای فلوراید تراپی

 

فلورایدتراپی برای سنین مختلف چه کاربردی دارد؟

فلورایدتراپی به عنوان یک روش پیشگیری از پوسیدگی دندان برای هر سنی مناسب است. انجام فلورایدتراپی برای کودکان زیر ۶ سال باعث حفاظت از دندان‌های شیری و مقاوم سازی جوانه دندان دائمی در برابر پوسیدگی می‌شود. همچنین، در بازه سنی 6 تا 16 سال، انجام فلورایدتراپی می‌تواند از دندان‌های دائمی در حال رویش، به خصوص دندان‌های آسیا که در معرض پوسیدگی هستند، محافظت کند. استفاده از فلوراید تنها برای کودکان و نوجوانان محدود نیست و بزرگسالانی که با مشکلاتی مانند تحلیل لثه، دندان‌های حساس، پوسیدگی دندان در یک سال اخیر و مشکلات طبیعی خشکی دهان به علت مصرف دارو مواجه هستند، نیز می‌توانند از فلورایدتراپی بهره‌برداری کنند. بنابراین، فلورایدتراپی علاوه بر کودکان، برای بزرگسالان نیز بسیار مفید است.

 

بیشتر بخوانید:

لکه های قهوه ای روی دندان کودکان

 

نحوه انجام فلوراید تراپی

نحوه انجام فلوراید تراپی برای کودکان و بزرگسالان به شرح زیر می باشد:

  • در قدم اول قبل از استفاده از فلوراید باید سطح دندان های خود را با مسواک تمیز کنید.
  • در قدم بعدی دندان های خود را با گاز استریل خشک کنید.
  • حال باید دندان ها را به فلوراید آغشته کنید.
  • به مدت 4 دقیقه باید فلوراید بر روی دندان هایتان قرار بگیرد.
  • توصیه می شود بعد از انجام فلورایدتراپی کودک دهان خود را سریع نشوید و به مدت نیم ساعت چیزی مصرف نکند.

 

بهترین سن برای فلوراید تراپی

 

مقدار فلوراید مورد نیاز در کودکان

مقدار مصرف فلوراید در سنین مختلف کودکان متفاوت می باشد. همان طور که اشاره نمودیم کودکان در بازه سنی زیر سه سال توصیه می شود از فلوراید استفاده نکنند و یا به اندازه یک دانه برنج از آن استفاده کنند. کودکان در بازه سنی سه تا شیش سال هر روز به اندازه کم از فلوراید استفاده کنند. از آنجایی که فلوراید تشکیل شده از مواد معدنی می باشد می توانید از منابع طبیعی فلوراید که در غذاهایی مانند چای، ماهی هایی که با استخوان پخته شده باشند و برخی شیر خشک ها استفاده کنید.

 

مزایای فلوراید تراپی

فلوراید تراپی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که در ادامه به چند نمونه از آن می پردازیم:

  • فلوراید تراپی بسیار آسان و بدون دردسر می باشد.
  • قابلیت جذب بیشتر موادی مانند کلسیم و فسفات شده و ضعف های ایجاد شده در مینا شوید.
  • قابلیت جلوگیری از رشد باکتری ها از عفونت لثه.
  • قابلیت جلوگیری از فرآیند پوسیدگی دندان.
  • دارای ماندگاری بالا فلوراید بر روی دندان.
  • دارای قابلیت محافظت دندان ها.

 

نکات مهم فلوراید تراپی

برای کاهش عوارض فلوراید تراپی توصیه می شود حتما نکات زیر را هنگام انجام آن در نظر بگیرید:

  • فلوراید تراپی برای کودکانی که از زمان تولد دچار پوسیدگی و یا حساسیت دندانی شده است بسیار توصیه می شود.
  • عده ای از کودکان دارای مشکل نسوج نرم هستند. این کودکان نسبت به کودکان دیگر دچار عوارض بیشتری هستند. این عوارض شامل مشکلات استخوانی، تغییر رنگ دندان؛، ایجاد خال های تیره بر روی دندان می باشد.
  • نکته ای که باید به آن بسیار توجه کنید شرایط دندان کودک و فواصل زمانی بین فلوراید تراپی می باشد. برای مثال کودکانی دارای مینای دندان ضعیف تری می باشند باید هر یک ماه یک بار و یا هر سه ماه یک بار این کا را انجام دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید