درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان را چگونه باید درمان نمود؟ آیا روش هایی برای کاهش درد دندان کودکان بعد از عصب کشی وجود دارد؟ اگر این سوال ها برایتان پیش آمده است و به دنبال پاسخ به آن ها هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. یکی از موثر ترین و مهم ترین روش های درمان برای حفظ دندان های آسیب دیده عصب کشی دندان می باشد. این روش کمک می کند تا آسیب ها و عفونت دندان گسترش پیدا نکند. اما ممکن است کودک از عصب کشی دندان تجربه خوبی نداشنه باشد. زیرا انجام این فرآیند همراه با کمی درد و ناراحتی می باشد. از عواملی که می توانند باعث به وجود آمدن درد هنگام انجام عصب کشی شوند شامل التهابات بعد از فرآیند درمان، واکنش به مواد مورد استفاده هنگام عصب کشی و یا حتی ترس و استرس کودک است. قابل ذکر می باشد احساس درد و حساسیت دندان بعد از عصب کشی احساسی می باشد که همه افراد آن را تجربه خواهند کرد. اما باید گفت این درد بعد از ۲ تا ۳ روز برطرف می شود. در صورتی که احساس درد و ناراحتی طولانی تر شد ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد. شما می توانید با انجام مراقبت‌ های لازم و مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک احساس درد و ناراحتی را در کودک کاهش دهید. در ادامه مقاله شما را با راه های درمان درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان آشنا می کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

مضرات عصب کشی دندان کودکان

 

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

 

عصب کشی در کودکان چیست؟

حتما تا به حال نام عصب کشی دندان به گوشتان خورده است. در عصب کشی دندان یک روندی طی می شود تا پالپ آسیب دیده دندان برداشته شود. حتما این سوال برایتان پیش می آید که پالپ چیست؟ به بافتی که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است پالپ دندان می گویند. پالپ از تاج تا ریشه دندان ادامه دارد. حال در صورتی که دندان کودک بسیار آسیب ببیند و یا دچار عفونت شود حتما باید اقدام به عصب کشی دندان کرد. از دلایل دیگر عصب کشی دندان کودکان می توان به آبسه، پوسیدگی و یا ضربه وارد شدن به دندان اشاره نمود. بدیهی می باشد که والدین نگران درد بعد از عصب کشی در کودکان خود باشند. اما باید گفت احساس درد و ناراحتی که کودک بعد از عصب کشی تجربه می کند زیاد نمی باشد. خوش بختانه میزان دردی در حدی است که با مصرف داروهای مسکن تسکین می‌یابد. حتما به این نکته توجه داشته باشید خودسرانه به کودک خود مسکن ندهید و حتما مصرف آن ها باید طبق دستور پزشک باشد. در صورتی که متوجه شدید کودک شما بعد از عصب کشی دچار تورم و درد شدید، چرک در لثه‌ ها و تب شده است حتما باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

در صورتی که قصد عصب کشی دندان کودکان خود را دارید و به دنبال دندانپزشکی کودکان در اصفهان هستید تنها کافی است با شماره های موجود در سایت دکتر علی بهزادی تماس حاصل فرمایید.

 

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

 

نحوه عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان همانند عصب کشی دندان بزرگسالان انجام می شود. در عصب کشی دندان کودکان ابتدا پزشک اقدام به بی حسی دندان می کند. معمولا دندانپزشک کودکان از بی حسی موضعی استفاده می کند و منطقه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند. سپس بعد از بی حسی پزشک با کمک ابزار خاص اقدام به خارج کردن قسمت عصبی دندان می کند. بعد از خارج کردن اقدام به پر کردن محفظه دندان می کند. در آخر دندان را روکش می کند. در صورت نیاز به عصب‌کشی دندان‌های دائمی کودکان، پزشک ممکن است از روش‌های خاصی استفاده کند تا به رشد و توسعه صحیح دندان‌های دائمی کودک کمک کند.

 

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

 

 

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان معمولا یک امر طبیعی می باشد و همه کودکان بعد از عصب کشی احساس درد و ناراحتی را تجربه می کنند. اما این درد و ناراحتی شدید نمی باشد و با مصرف دارو های مسکن می توان این درد و ناراحتی را در کودک تسکین نمود. قابل ذکر می باشد حتما دارو مصرف شده طبق دستورالعمل پزشک استفاده شود. در ادامه مقاله روش هایی وجود دارد که می تواند در تسکین درد دندان کودک کمک بسیار زیادی کند.

  • مسواک زدن:

    همان طور که می دانید در عصب کشی دندان کودکان هیچ برش و بخیه ای در دندان ایجاد نمی شود. همین موضوع باعث می شود شما به راحتی اقدام به مسواک زدن کنید. کودک شما‌ می تواند به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان به طور معمول ادامه دهد. بعد از عصب کشی دندان مراقبت از دندان ها بسیار مهم می باشد. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که کودک شما باید دو بار در روز مسواک بزند و روزانه نخ دندان بکشد.

  • اجتناب از خوردن غذا‌های سر و گرم:

    یکی از مواردی که بعد از عصب کشی دندان باید به آن توجه داشته باشید اجتناب از خوردن غذا‌های سرد و گرم می باشد. به دلیل آنکه عصب دندان از بین رفته ممکن است دندان کمی حساس شود. زمانی که شما غذا های گرم و یا سرد مصرف نمی کنید کمک می کنید تا دندان ها بعد از عصب کشی زود تر بهبود یابند.

  • غذا‌های نرم بخورید:

    هنگامی که عصب کشی دندان انجام داده اید فرقی نمی کند بزرگسال باشید یا کودک بهتر است از غذا‌های نرم استفاده کنید. حتما به این نکته توجه داشته باشید با دندانی که تازه عصب کشی کرده اید غذا نجوید. شما می توانید در این بازه زمانی از مواد غذایی همچون سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد استفاده کنید تا دندان دچار ترک و شکستگی نشود.

  • کیسه یخ برای کاهش درد و تورم:

    در صورتی که کودک شما بعد از عصب کشی دچار درد و تورم شده می توانید از کیسه یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. می توانید برای این کار تکه ای یخ را در پلاستیک فریزر بریزید و روی صورت کودک خود بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

چرا دندان های کودکان زود خراب میشود ؟

 

درد دندان بعد از عصب کشی در کودکان

 

روش های موثر در کاهش درد بعد از عصب‌ کشی دندان کودکان

  • مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد
  • استفاده از کمپرس یخ
  • استراحت کافی
  • مصرف غذای نرم و سرد
  • استفاده از دهانشویه‌های مناسب
  • مشاوره با دندانپزشک

 

چه زمانی برای دندان درد بعد از عصب کشی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • دندان درد ضربان‌دار و کوبنده است و بیشتر در شب ایجاد می‌شود.
  • بافت اطراف دندان و لثه‌ها متورم و قرمز هستند.
  • بعد از چند روز درد دندان کاهش پیدا نمی‌کند.
  • در کنار درد، دهان شما بد بو شده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

تورم لثه در کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید